Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Erik Menkveld: Het grote zwijgen (samenleesb feb/maart 2012)

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42825 door marjo
Ik heb het nog lang niet over alle aspecten van dit boek gehad, een prachtig boek!!

Lees meer: www.leestafel.info/erik-menkveld

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43062 door dettie
Het grote zwijgen - Erik Menkveld

Amsterdam 1910. Het Paleis voor Volksvlijt. Tijdens een voorstelling raakt een beginnende recensent volledig buiten zichzelf door de muziek. Waarom nodigje hem niet eens uit? zegt de vrouw van de componist, als ze een dag later de lyrische bespreking leest. Je kent hem wel, het is die grappige schuwe jongen die we wel eens in het Concertgebouw zien.

Zo begint het verhaal van een turbulente vriendschap die zeven jaar later dramatisch zal eindigen. De vriendschap tussen een leermeester en een leerling, die aanvankelijk alles met elkaar delen: hun ideeen over maatschappij en kunst, nieuwe muziek, hun afkeer van Duitsland en hun angst voor oorlog.

Matthijs Vermeulen is aan het begin van zijn leven al muziekrecensent en componist. Alphons Diepenbrock is bijna vijftig en op het hoogtepunt van zijn carrire, bevriend met Gustav Mahler en dirigent Willem Mengelberg. De vrouw die een wig drijft tussen de twee mannen is Elisabeth, Diepenbrocks vrouw. Bij Vermeulen herkent zij de strijdbare ambities en idealen die haar man heeft verloren, en denkt zij de liefde te vinden die in haar huwelijk ontbreekt.

En dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Om geld te verdienen vertrekt Vermeulen als oorlogscorrespondent naar het front in Belgie. Bij terugkeer brengen zijn schokkende ervaringen de vriendschap met Diepenbrock en zijn echtgenote in een ongekende stroomversnelling.

387 pagina's | Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V. | mei 2011

Dit is het samenleesboek februari/maart 2012 geworden (nominatie van Marjo)

Dettie

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43064 door WilV
Ik zet het lijstje ook even hier;

-Dettie

-Irene

-Willeke (laatste)

Als je (in Nederland) mee wil lezen, meld je even hier ,dan sturen we het boek naar je door.

Dettie, het boek is onderweg naar jou.

Groetjes Willeke

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43069 door dettie

WilV schreef :
Dettie, het boek is onderweg naar jou.

Groetjes Willeke

Nou ik ben benieuwd

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43122 door berdine
Alvast een paar stukken muziek van Matthijs Vermeulen beluisterd. Mooi!

www.matthijsvermeulen.nl/display_alt.php

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43124 door marjo
Ha, bedankt Berdine, ik had nog niets gevonden. Maar ook nog niet echt actief gezocht, want ik had wel Mahler gevonden, die ook vaak in het boek voorkomt. En een gewone cd luistert een stuk makkelijker dan de computer.

Tijd voor maken pagina: 0.595 seconden