Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Louis de Bernières - Kapitein Corelli's mandoline (samenleeboek april 2004)

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #21 door dettie
bespreking samenleesboek april 2004

Kapitein Corelli's mandoline

Louis de bernières

Aan de hand van de gebeurtenissen op het Griekse eilandje Kefallinia toont Louis de Bernières de gevolgen van oorlog, economische vooruitgang en natuurgeweld voor de levens van gewone mensen. Pelagia, de mooie dochter van dokter Iannis, maakt zich op om te trouwen met Mandras, een visser. Hun plannen worden in de war geschopt door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Jonge mannen worden bij hun families weggehaald en de bevolking wordt langs politieke breuklijnen uiteengerukt. Wanneer eerst de Italianen en daarna de Duitsers het eiland hebben bezet, volgt een bloedige burgeroorlog. Het geweld grijpt diep in het leven van Pelagia in, die verloofde en vader verliest. Maar zij raakt niet alles kwijt. De Italiaanse legerkapitein en zijn mandoline die ervoor zorgden dat de eerste fase van de bezetting op Kefallinia toch menselijk bleef, blijken een belofte voor de toekomst.

www.leestafel.info/louis-de-bernieres

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #22 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Heb het al lang uit natuurlijk!! Maar het is gelukkig eigendom, dus ik kan het zo weer oprakelen als het bij jullie nog even duurt.

Marjo
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #23 door dettie
Ik zit nog maar pas aan het deel waarop de dochter van de dokter haar vriendje terug in de keuken vindt.

Door het vele werk voor school ben ik ook nog niet veel verder geraakt. Ik werk meestal tot een uur of 11 voor school en heb dan geen zin meer in lezen. Maar ik lees het zeker uit! Ik neem het overal mee naartoe en de zeldzame vrije minuutjes lees ik verder.

Inge

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #24 door dettie
Ik heb gisterenavond weer eens een eind verder kunnen lezen. Zit eindelijk halverwege het boek. Ik vind het een mooi boek, zeker nu al de apparte stukken samen aan het komen zijn. Toch hoop ik dat het volgende samenleesboek een stuk dunner is. Een tussendoorboek want ben die lijvige boeken momenteel een beetje beu. Teveel schoolwerk, teveel administratief werk, teveel huishoudelijk werk en teweinig leestijd. Ja, een boekje dat je in een avond uit kunt lezen (liefst dan nog een beetje komisch en ontspannend) zou me deugt doen

groetjes Inge

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #25 door dettie
Hoi Inge,

Dat zat ik vanmorgen ook te denken. Ik zit me iedere keer door dikke pillen heen te worstelen omdat het of voor de leeskring hier 'moet' of voor leestafel. Ik vind dan de tijdsdruk te groot worden en lees niet echt lekker meer, te gehaast. Ik zou ook graag een dunner boek willen lezen maar ja, je weet nooit vantevoren wat de uitslag wordt van de poll.

bernadet

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #26 door dettie
Hoi, nog even over het boek en de film. Ik was gisteren op een feestje en aan tafel vertelde ik dat ik Kapitein Corelli aan het lezen was. De heer tegenover mij (die ik niet kende) reageerde dat hij de film gezien had. "Een liefdesgeschiedenis", zei hij. Ik antwoordde dat ik dat eigenlijk niet wist (ik weet wel zowat de inhoud) want dat ik nog niet ver gevorderd was. Toen ik zei dat ik juist de passage las met de Griekse pope, fronste hij zijn wenbrauwen. "aja", zei ik, "die zit achter de iconostase in het kerkje en durft zich niet vertonen. Omdat hij dringend moet plassen heeft hij het idee een wijnfles te nemen en die daarvoor te gebruiken. Maar ze is nog vol. Dus drinkt hij ze uit, plast erin, moet even later weer plassen, neemt een tweede fles, drinkt die uit, kan weer plassen; even later opnieuw dezelfde aandrang, derde fles leegdrinken, in de fles plassen enz.

Iedereen lag krom van het lachen. Er waren wat ongelovige ogen, die dachten: verzint ze dat nu? Alsof ik zoiets zou kunnen verzinnen! Eén ding is zeker: in de film komt deze passage niet voor.

In elk geval was het ijs tussen bekenden en onbekenden meteen gebroken. Zo zie je maar wat een boek kan doen!

Groetjes. Tiba. :lol:

Tijd voor maken pagina: 0.548 seconden