Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

LEDEN STELLEN ZICH VOOR

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7920 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
ik spring nu even een beetje van de hak op de tak

maar ik keek even in je lijstje met historsiche romans

Deborah Cadbury - De verdwenen koning

Oh Bernadet dat boek heb ik dus op mijn zoeklijstje staan

Zelf heb ik nl gelezen:

Madame Royale ( Deel 1 het spinnenweb, Deel 2 De gouden horizont Deel 3 Het droomhuis)

Van Maria de Lannoy

Deze boeken zijn van langer geleden, wel oud dus en dus ook een andere auteur

Maar leuk is dat deze boeken dus over zijn zusje gaan

Madame royale gaat over de dochter van lodewijk de 16 e en Marie-antoinette

Deze twee zijn na de franse revolutie onthoofd

Die madame royale heeft altijd moeten vluchten na de revolutie toen haar ouders waren vermoord

Ze heeft in veel verschillende kastelen gewoond ook volgensmij in nederland

In dat boek lees je ook dat zij steeds op zoek is naar dat broertje ( dat is dus die verdwenen koning)

Ben dus super benieuwd naar dit boek!!!!
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7921 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Fanatiekelingen zoals jij, zien en horen wij graag, Petra!

Leuk dat jij je hebt voorgesteld.

Ik ben een alleslezer zoals je misschien al hebt begrepen van aardkinderen tot zwijmelromans, en van allende tot zwagerman.

Konsalik ga ik, dankzij jou, weer eens herontdekken ;)

Van historische romans ben ik niet zo erg op de hoogte. Er heeft er slechts een indruk op mij gemaakt:

Het geheime boek van Grazia dei Rossi van Jacqueline Park, een boek over de pracht en praal van de italiaanse renaissance, echt een meeslepend verhaal!

Veel plezier nog met leestafel, denk aan de verslaving, ik heb het leestafelvirus sinds augustus zwaar te pakken!

Groetjes, Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7925 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ja, geschiedenisboeken, heerlijk.

Een erg leuk boek over Hendrik VIII vond ik The autobiography of Henry VIII van Margaret George, dat is geschreven vanuit zijn hofnar, Will Somers.

En natuurlijk De verdwenen koning van Deborah Cadbury: gebaseerd op historische feiten en ook nog eens prettig geschreven.

Minder biografisch maar ook erg de moeite waard vond ik Stemmen uit Zee van Dan Sleigh. Speelt zich af in de begintijd van de VOC in Zuid-Afrika en gaat over een Khoi-meisje wat opgenomen wordt in het gezin van Jan van Riebeeck. Ze leert de Nederlandse taal en krijgt een kind met een blanke man, maar bevindt zich daarmee voor altijd tussen twee culturen. Prachtig boek over een vreselijke periode.

En voor wie van familiegeschiedenis houdt: In de tuin van het geheugen van Joanna Olczak-Ronikier. De schrijfster heeft zich na de dood van haar moeder verdiept in de brieven, foto's en krantenknipsels over haar familie en brengt een familiegeschiedenis van een Pools-Joodse familie in kaart van 1860 tot 1990. Indringend en onvoorstelbaar.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7989 door sofie
Beantwoord door sofie in topic Re: bericht
Wat ik ook heel erg mooi vond:

'Volgens Maria Magdalena' van Marianne Frederiksson.

Niet echt een historisch boek natuurlijk, maar een roman gebaseerd op historische figuren.

Het verhaal van Maria Magdalena volgens Frederiksson. Een intelligente vrouw die opgroeit in een bordeel, haar ontmoeting met Jezus en haar ervaringen als volgelinge.

Ik vond het zeer de moeite!

Momenteel aan het lezen: "Ex-minnaar" van Herman Brusselmans.
Laatst bewerkt doorsofie.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8007 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
Desiree, het boek van the autobiography of Henry VIII lijkt me erg mooi

Maar dat is engels of niet?

het liefste lees ik nl; omdat mijn engels te slecht is om daar boeken over te lezen

wat ik erg leuk vind aan historisch is, vooral over de koningshuizen, dat die mensen vooral rijk waren en macht hadden maar vaak ook diep ongelukkig waren, dat intrigeert me wel

en vaak loopt het dan nog zielig of slecht af

bij mij blijven die peronen nu ook veel langer hangen als ik zo'n roman heb gelezen,dan bijv met geschiedenisles, nu leer je de peronen ook echt kennen, hoe ze waren, en niet alleen jaartallen of alleen maar de foute dingen die ze deden en dan is het extra leuk als je bijv iets over ze ziet of leest in bijv een museum

ik heb dus pas de boeken van madame royale gelezen, de dochter van marie- antoinette en toen hoorde ik dat die dochter van francis copolla met een film bezig is over marie antoinette, nou dat vind ik dus harstikke leuk
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8008 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dat boek over Hendrik de 8e is er ook in het Nederlands Piedie.

ISBN 9022507394 De boekerij Amsterdam 1987

Het heet

De autobiografie van Hendrik VIII

becommentarieerd door zijn hofnar

geschreven door Margaret George dus.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.483 seconden