Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2018 - Goed opgebouwde verhalen (thema BOUWWERKEN)

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87320 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2018 - Goed opgebouwde verhalen
Citaat van de dag

Het Rijksmuseum in Amsterdam is een van de 16 rijksmusea in Nederland. De collectie biedt een overzicht van de Nederlandse kunst en geschiedenis met onder andere werken van 17e-eeuwse Nederlandse meesters als Rembrandt, Vermeer en Hals.

www.rijksmuseum.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 11 maanden geleden #87325 door
Is er ook nog een bijdrage van Ronald Giphart in dat boek? Zijn stukjes over kunst in De Volkskrant heb ik altijd met plezier gelezen.

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87327 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2018 - Goed opgebouwde verhalen
Ik heb geen idee Renate, ik neem over wat ik vind over dat boek.

Wie weet is via google te vinden welke schrijvers aan dit boek hebben bijgedragen.

Dettie

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87334 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema augustus 2018 - Goed opgebouwde verhalen
Nee, Renate. Zie bij Bol de achterzijde van het boek....

7 jaren 11 maanden geleden #87342 door
Jammer. Ik vond dat hij altijd zo mooi over kunst kon schrijven.

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87349 door dettie
Victoria hotel

Publieke werken

Thomas Rosenboom

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Walter Vedder leest in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden, en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de Nv Victorie Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen.

In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen, krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongeman, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekengehucht is groot; de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen - precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika.

Publieke werken is een uiterst strak gecomponeerde historische roman. Het heen en weer van de alternerende vertelwijze geeft de verraderlijke overgang te zien van inzicht naar verblinding, van erbarmen naar ijdelheid: de tragiek van de strevende mens. Intussen is dan ook een raadsel of de anomalie verklaard van de twee oude huisjes, die nog steeds te zien zijn in de gevel van het Amsterdamse Victoria Hotel.

Filmeditie. Verfilmd door regisseur Joram Lürsen, met in de hoofdrollen Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig. De film ging 10 december 2015 in première.

ISBN 9789021459141 | Paperback | 488 pagina's | Singel uitgeverij | november 2015

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden