Koraal en geraniums
Adriaan van Dis
Dit is een deel uit de reeks 'Literaire Juweeltjes'.
De kapitein recht zijn rug en neemt het roer over, hij draait zich even om naar de passagiers achter hem, zijn epauletten zwellen tot aan zijn oren – aan zoveel strepen mogen wij ons toevertrouwen. Het schip trilt van ongeduld, een laatste ruk en we koersen met volle kracht recht op het koraalrif af. Door strak over zijn schouders te kijken en denkbeeldig mee te sturen, kan ik mijn zeeziekte redelijk bedwingen... en dus zoek ik met de kapitein een gat in het woeste witte hek dat om het eiland buldert: een doorvaarbare geul in het koraal, uitgesleten door het zoete rivierwater van het eiland.
Het boekje bevat twee verhalen: 'Schateiland' en 'Geraniums', die eerder in respectievelijk 'Elegance' (oktober 2003, jrg. 60, nr. 10) en 'In geuren en kleuren. Schrijvers over bloemen' (Gianotten, Amsterdam 2003) stonden.
In "Schateiland onderzoekt Van Dis of de inhoud van de avonturenromans die hij in zijn jeugd verslond overeenkomt met de werkelijkheid van Tahiti en het door Jacob Roggeveen op de kaart gezette Maupiti. Hij gaat ook naar Hiva Oa, waar Paul Gauguin en Jacques Brel vlak naast elkaar begraven liggen.
In "Geraniums" lezen we hoe de ouders van Van Dis deze bloemen volgens de leer van Rudolf Steiner kweekten. De kleine Adriaan perste het sap uit de bloemen om er eau de cologne voor zijn zusje van te maken. Veel later komt hij de bloemen weer tegen op een tropisch eiland...
ISBN 9789085160847 | Hardcover | 42 pagina's | B for Books | 2006
Afmeting 10,5 x 15,5 cm