Witte gardenia
Belinda Alexandra
'In de spiegel zie ik de kaptafel met de matroesjka-poppetjes erop. Ik sluit mijn ogen en trek in gedachten een gouden streep van Sjanghai naar Moskou. 'Mama, mama,' zeg ik in mezelf, 'blijf veilig. U overleeft het, ik overleef het, en dan zullen we elkaar weer vinden.'
China, 1945:
De Russische Alina Kozlova verzet zich niet wanneer zij naar een Siberisch strafkamp wordt gedeporteerd. Zo kan ze het leven van haar dochter redden.
De twaalfjarige Anya vlucht naar Sjanghai, waar ze vergeefs wacht op een levensteken van haar moeder. In Sjanghai ontmoet Anya, inmiddels opgegroeid tot jonge vrouw, de grote liefde van haar leven, Dmitri, die haar ten huwelijk vraagt. Eindelijk waant Anya zich in veiligheid. Tot ook zij in communistische handen valt en opnieuw op de vlucht moet slaan. In het verre Australië vindt Anya ten slotte een nieuw tehuis. En nooit verliest zij de hoop haar moeder ooit nog levend terug te zien.
Recensie
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in China wordt de Russische moeder van de 13-jarige Anya gedeporteerd naar een Siberisch strafkamp. Het mooie meisje, dat door haar gestorven vader 'witte gardenia' werd genoemd, wordt door vrienden gered en kan onderduiken in Sjanghai. Daar trouwt ze op 17-jarige leeftijd. Wanneer ook Sjanghai in communistische handen valt, moet ze vluchten naar Australië. Al die tijd blijft ze hopen op een levensteken van haar moeder. Via een omweg komt ze in Rusland aan.
Boeiend geschreven debuut, dat geïnspireerd is op het levensverhaal van de Russische moeder van deze Australische schrijfster. Vrij kleine druk.
Marion van den Akker-Gerritsen
ISBN 9789044312805 | Hardcover | 477 pagina's | House of Books | mei 2005
Vertaald door Eny van Gelder