marjo schreef : Jullie impliceren dat als er geen ellende, of kommer en kwel, in een verhaal zit dat het dan 'nergens over gaat'?
Misschien moeten we eerst een definitie hebben van wat problemen zijn!?
Nee, dat impliceer ik niet. Juist niet. (waar heb ik dat geschreven?) Ik zeg alleen dat lichtere verhalen, positieve verhalen dus, vaak niet als literatuur gezien worden terwijl het wel heel goede boeken kunnen zijn. Een auteur die een positief verhaal schrijft, moet als het ware er een schepje bovenop doen om zijn boek als literatuur gewaardeerd te zien.
Marjo schreef : 'Mevrouw Verona daalt de heuvel af'. Wat vind je daar van?
Daar schreef ik er over op het forum
Dit boek is tot nu het beste fictieboek dat ik van Verhulst gelezen heb. Maar... echt heel erg goed vind ik het ook niet. Ik stoor me aan de poëtische zinnen, ze houden het verhaal op. Af en toe schrijft hij zulke 'mooie' taal dat je denkt waar is hij nu eigenlijk mee bezig, met een verhaal vertellen of mooie taal creëren? Mooie taal en het verhaal moeten naadloos aansluiten en dat doet het hier niet. [...]
Het verhaal zelf stelt niet veel voor, is mijn persoonlijke mening, net als hierboven al geschreven wordt, komen de personages niet echt uit de verf. Je hebt geen beelden bij mevrouw Verona of meneer Pottenbakker. Ja ze daalt de heuvel af om niet meer terug te komen maar eigenlijk raakt dit je niet, het wordt erg afstandelijk verteld. Het geeft een aardig inzicht in de gewoontes van het dorp maar dat is het dan ook. Je weet dat mevrouw Verona een knappe vrouw was om te zien en veel mannen hoopten op een avontuurtje/relatie met haar. Maar mevrouw Verona is trouw tot in de dood, Pottenbakker was haar grote liefde. Dat is eigenlijk in het kort het hele verhaal.[...]
Dus enthousiast was ik niet.
Over literatuur...
Vaak merk je wel aan de manier van schrijven en hoe een onderwerp behandeld wordt, dat het een goede auteur is. Zoals bijv. Erik Menkveld, je voelde onmiddellijk wat deze schrijver in zijn mars had en een grote schrijver was. Helaas hebben we het verdere verloop van een carriere niet meer mee mogen maken.
Ik lees trouwens ook voor mijn plezier maar ook om dingen mogelijk op een andere manier te bekijken, sommige romans kunnen dat bereiken. En dat mis ik in de romannetjes, daar leer je weinig van. Misschien is dat anders bekijken wel de kern van literatuur. Geen idee.
Marjo schreef : Maar ik vind niet per definitie dat er dan grote problemen beschreven moèten worden, dus ik sluit me aan bij jouw stelling Dettie dat het best vrolijker mag worden. En natuurlijk hoeft niet alles op rolletjes te lopen, het gaat er om dat de personages positief in het leven staan. En dan dus of op een goede manier leren leven of een oplossing vinden.
Ja precies! Dát bedoel ik! Literatuur kan soms zo loodzwaar zijn en ik zou zo graag eens een boek lezen wat én goed geschreven is én waar je een positief gevoel aan overhoudt. Dat moet toch kunnen lijkt me.
Dettie
die het lekker vindt weer eens een discussie.