Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82547 door dettie
Ha Renate en ik schrijven bijna hetzelfde!

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82548 door marjo
Jullie impliceren dat als er geen ellende, of kommer en kwel, in een verhaal zit dat het dan 'nergens over gaat'?

Misschien moeten we eerst een definitie hebben van wat problemen zijn!?

Ik moet denken aan dat boek over die man die rijk is en zonder geld gaat leven (Rijk en geen geld) Ik vind dat geen boek over problemen, maar het is wel een prima boek. Misschien geen Literatuur, maar wel literatuur.

Zo zijn er toch wel meer?

Literatuur is een afspiegeling van de tijdgeest, maar -vind ik - ook een kwestie van smaak. Ik vind het vreselijk moeilijk om een werk al of niet literair te noemen. Die 'man genaamd Ove' is het niet volgens de algemene inzichten (van wie die dan ook af komen).

Ik vind ook dat je een verhaal niet los kan zien van de stijl als het gaat om goed (literair), maar ik vind niet per definitie dat er dan grote problemen beschreven moèten worden, dus ik sluit me aan bij jouw stelling Dettie dat het best vrolijker mag worden.

En natuurlijk hoeft niet alles op rolletjes te lopen, het gaat er om dat de personages positief in het leven staan. En dan dus of op een goede manier leren leven of een oplossing vinden.

(Persoonlijk vind ik Bomans qua stijl niet goed genoeg om Literair genoemd te worden. Hij schrijft te gewoontjes.)

'Mevrouw Verona daalt de heuvel af'. Wat vind je daar van?

Gaat over rouw, maar is toch geen kommer en kwel?

8 jaren 11 maanden geleden #82549 door
Daar ben ik het wel mee eens. Het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn, maar er moet toch wel wat gebeuren. Een boek met alleen maar kommer en kwel hoeft voor mij ook niet echt. Maar wat literatuur is en wat niet, daar houd ik me maar niet mee bezig. Vroeger leerde ik dat iets literatuur was, als het na 50 jaar nog steeds gelezen werd, maar dat kun je over boeken die nu worden geschreven nooit zeggen. Dan weet je dus uiteindelijk pas over 50 jaar of iets daadwerkelijk literatuur is. En dan nog valt er misschien nog wel iets op af te dingen.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82551 door marjo
Echte literatuur is volgens de meningen van de kenners (ikke niet) tijdloos, dus ja, dat is helemaal waar wat je zegt.

Toch denk ik best wel dat wij het een beetje kunnen inschatten.

8 jaren 11 maanden geleden #82553 door
Ik vind dat moeilijk hoor. Ik lees wat ik plezierig vind om te lezen en of het literatuur is, dat mogen de kenners dan uitmaken. Ik ga niet iets lezen, omdat het literatuur is en het dus per definitie hoger gewaardeerd dient te worden. Ik hoef ook geen Bouquetreeks verhalen, of aanverwante dertien in een dozijn boekjes, zoals Barbara Cartland, maar voor de rest maakt het mij niet uit. Ik lees uiteindelijk voor m'n plezier. En dat kan dan net zo goed Thomas Mann als Appie Baantjer zijn.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82557 door marjo
Ja natuurlijk! Dat doe ik ook. Maar zo af en toe steekt die discussie toch weer de kop op.

Het begon nu met dagboeken...

Tijd voor maken pagina: 0.469 seconden