Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2017 - Boeken met een lucht(je)

9 jaren 6 maanden geleden #79591 door
Weer een interessant boek voor m'n lijstje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79603 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema 2017 - Boeken met een lucht(je)
O, ja, Lindelauf! Prachtig. Ik heb laatst het voorgaande deel op de kop kunnen tikken...

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79605 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema 2017 - Boeken met een lucht(je)
De hemel van Heivisj

Bennie Lindelauf

Limburg, 1938.

Fings droom is zojuist in duigen gevallen: ze mag niet doorleren voor onderwijzeres maar moet gaan werken bij de Sigarenkeizer. Ze wordt oppas van Liesl, het nichtje van de vrouw van haar baas. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en blijkt Liesl in groot gevaar.

De hemel van Heivisj werd bekroond met tal van jongerenliteratuurprijzen en is nu aangepast voor een volwassen lezerspubliek. Ronald Giphart meldde in een column in de Volkskrant al dat de roman ook voor oudere lezers onmisbaar is. En Renate Dorrestein schreef op haar website: ‘Dit boek is zó imposant, ontroerend, spannend, en zo magisch en levensecht tegelijk, dat ik het wel van de daken wil schreeuwen. Lees het, lees het, lees het en geef het cadeau aan uw hele vriendenkring.’

Recensie

Het is 1938. Fing (ik-figuur) kan goed leren en kan een studiebeurs krijgen. Dit wordt niet toegestaan door oma Mei, die de opvoeding van de kinderen uit het gezin Boon grotendeels op zich heeft genomen na de dood van hun moeder. In plaats daarvan krijgt Fing een baantje bij rijke mensen. Door toedoen van de 9-jarige Liesl, die een diefstal in Fings schoenen schuift, raakt ze dit baantje snel kwijt. Inmiddels is de oorlog uitgebroken. Fings vier broers en de Pap zijn opgepakt en in Duitsland tewerkgesteld. Dan wordt het huis getroffen door een bom.

Het boek is een vervolg op 'Negen Open Armen' (Gouden Zoen 2005). Beide verhalen bieden een prachtig beeld van een arme familie in crisis- en oorlogstijd. Ook de problematiek van de Joodse gemeenschap wordt subtiel in het verhaal verwerkt, aan de hand van het levensverhaal van de Joodse Liesl. Achter in het boek zijn verklarende woordenlijsten opgenomen (Limburgs, Duits en Jiddisj).

Winnaar van de Woutertje Pieterseprijs 2011, Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs 2011 en de Nienke van Hichtumprijs.

Vanaf ca. 13 jaar.

W. van der Pennen-Schleicher

ISBN 9789045110400 | Paperback | 396 pagina's | Querido kinderboek |maart 2010

Vertaald door Karin Verhoeven

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79606 door dettie
Citaat van de dag

De hemel is waar ik niet bij kan.

De appel aan de boom,

hopeloos hoog aan zijn stengel,

dat is mijn hemeldroom.

Emily Dickinson

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79618 door dettie
Hoe kun je de lucht bezitten?

De rede van Seatlle

Het is 1854.

Opperhoofd Seattle van de Dwamish en Suquamish-stam richt zich met een indringende rede tot de Amerikaanse regering die het land van de Indianen wil kopen. De rede beschrijft het enorme gevoel van verbondenheid van de Indianen met de aarde en met alles wat daarop leeft of leefde.

Van de rede zijn drie versies bekend, waarvan één een prachtige vrije bewerking is. Wij publiceren in dit boek alledrie de versies.

Seattles indrukwekkende woorden gelden niet alleen `de blanke man' uit zijn tijd, maar zijn nu nog even actueel als toen.

Recensie

In 1854 richtte opperhoofd Seattle van de Dwamishstam (waarnaar de huidige stad in de staat Washington in het noord-westen van de Verenigde Staten genoemd is) zich met een indringende toespraak tot de Amerikaanse regering die het land van de Indianen wilde kopen. Hij beschrijft daarin het enorme gevoel van verbondenheid en afhankelijkheid van de Indianen met de aarde en alles wat daarop leeft en stelt het gedrag van de westerse mens t.o.v. de natuur aan de kaak.

Het fraai uitgegeven en met pentekeningen geïllustreerde betoog is gesteld in bloemrijke taal, gedrukt in blokschrift, en is zodanig verwoord dat ook kinderen vanaf zo'n 10 jaar er mee overweg kunnen. Licht herziene druk.

(Biblion recensie, Redactie / J.J.)

ISBN 9789062241989 | Paperback | 95 pagina's | Jan van Arkel | oktober 2004

Vertaald door L. Couvee

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79619 door dettie
Citaat van de dag

De hemel is waar ik niet bij kan.

De appel aan de boom,

hopeloos hoog aan zijn stengel,

dat is mijn hemeldroom.

Emily Dickinson

Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden