Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2016 - Leeskriebels (thema BEESTJES)

9 jaren 7 maanden geleden #78995 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Lijkt me een boeiend boek. Helaas heeft de bibliotheek het niet, maar goed, er is nog zoveel ander leesvoer dat de bibliotheek wel heeft, dat ik toch al tijd te kort kom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78996 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Grappig dat ik me niets herinner van die Jonathan en een kelder, maar wel hoe indrukwekkend die mierenkolonie was! Zo georganiseerd en haast intelligent.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79020 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
De kever

Michal Ajvaz

In het verhaal De kever, dat net als een cirkel geen einde of begin heeft, neemt Ajvaz de lezer mee naar de bibliotheek van de Karelsuniversiteit in Praag. Terwijl plaats en tijd in het verhaal niet veranderen, wordt de lezer toch meegevoerd naar de wonderlijkste plekken: een bos van jassen op kapstokken, een paleis van malachiet, een rijk onder water. De reële en de imaginaire wereld vloeien steeds in elkaar over.

Rijkelijk fabulerend schotelt de schrijver de lezer allerlei filosofische kwesties en magische werelden voor. Maar wie de gemene kever is, blijft een raadsel. Het verhaal is representatief te noemen voor Ajvaz' werk.

Deel 14 uit de reeks 'Moldaviet' met Tsjechische literaire miniatuurtjes.

MICHAL AJVAZ [1949] schreef verschillende romans en filosofische essays en verwierf daarmee een geheel eigen plaats in de hedendaagse Tsjechische literatuur. Zijn proza vertoont verwantschap met dat van J.L. Borges, over wie hij een uitputtende studie schreef. Collega-schrijver Jirí Kratochvíl noemt Ajvaz in een enquête van het tijdschrift Reflex de belangrijkste persoonlijkheid in de Tsjechische literatuur van de laatste twintig jaar.

ISBN 9789078068525 | Hardcover | 36 pagina's | Uitgeverij Voetnoot | 2010

Vertaald door Hank Geerts

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79021 door dettie
Citaat van de dag

De mestkever droomt zijn eigen paradijs

Chris Ferket (1929-2009)

schrijver, schilder, beeldhouwer

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79053 door dettie
Vuurvliegjes

Gayle Forman

De zestienjarige Brit Hemphill komt in een ware nachtmerrie terecht. Overtuigd dat ze is doorgedraaid, laat haar vader haar opnemen in Red Rock: een instelling voor opstandige, rebelse tienermeiden. Wat haar vader niet weet, is dat Red Rock geen doorsnee instelling is. De therapie bestaat uit elkaar uitschelden en de meiden krijgen privileges als ze elkaar verraden. Wie kan je dan nog vertrouwen?

Brit voelt zich alleen, totdat ze V, Bebe, Martha en Cassie ontmoet, die net als zij graag de regels aan hun laars lappen. Al snel zijn de meiden vriendinnen en samen zijn ze vastbesloten Red Rock neer te halen en openbaar te maken wat daar allemaal gebeurt. Er is alleen een probleem: wie zal naar ze luisteren?

Gayle Forman, voormalig journalist en wereldreiziger, schreef verschillende boeken voor jongeren. Vuurvliegjes was haar debuut, opgevolgd door het internationaal zeer succesvolle Als ik blijf. Ook de verfilming van dat boek, If I Stay, is veelgeprezen.

Recensie

Brit (16, ik-figuur) wordt door haar vader naar de Red Rock Academy gestuurd. Dit is een instelling waar men probeert door straffen en vernederen rebelse jongeren weer op het rechte pad te brengen. Brit maakt in het geheim vrienden en gaat de strijd aan met dit gevangenschap.

De tekst bevat veel Engelse woorden zoals Labour Day, rodeo drivers, crystal meth. Dit maakt het verhaal voor de Nederlandse lezer wat minder herkenbaar. Deze vorm van therapie is hier ook niet gebruikelijk. Ook is het niet geloofwaardig dat Brit geen vrienden mag maken. Achter in het boek staat informatie over dit soort instellingen in Amerika. Dat zorgt er achteraf voor dat je het verhaal toch kunt plaatsen. Het verhaal is vanuit Brit geschreven, een puber waarbij niet alles meezit. Veel jongeren zullen zich hierin herkennen.

De auteur schreef verschillende artikelen voor tijdschriften. Deze roman verscheen in de Verenigde Staten vóór haar verfilmde bestseller 'Als ik blijf'. Zie ook: www.gayleforman.com . Vanaf ca. 15 jaar.

Drs. Lineke Mariman

ISBN 9789048832736 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Moon | januari 2016

Vertaald door Willeke Lempens

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79054 door dettie
Citaat van de dag

De sterren zijn niet bang om op vuurvliegjes te lijken.

Rabindranath Tagore

Tijd voor maken pagina: 0.461 seconden