Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2016 - Leeskriebels (thema BEESTJES)

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79129 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Citaat van de dag

‘Nee hoor,’ zei [de kraai] toen, ‘je bent helemaal niet somber.’

‘Niet somber?’ zei de krekel. ‘Ik ben heel erg somber.’

‘Geen sprake van,’ zei de kraai.

‘Geen sprake van?’ zei de krekel. ‘Ik ben verschrikkelijk somber!’

Maar de kraai schudde zijn hoofd. ‘Je bent in de verste verte niet somber,’ zei hij.

‘Ik ben het wel!’ riep de krekel.

‘Je bent het niet!’

‘Wel!’

‘Niet!’

En dat gevoel in mijn hoofd dan?’

‘Dat is lucht.’

‘Lucht?’ riep de krekel. ‘Zeg je dat dat lucht is?’

‘Zware lucht,’ kraste de kraai. ‘Misschien wel zwarte lucht. Maar lucht.’

Toon Tellegen

Uit: De genezing van de krekel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 7 maanden geleden #79130 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Ik moet beslist eens wat van Toon Tellegen lezen.

Weer zo'n prachtig citaat.

Dierenverhalen ken ik eigenlijk alleen van Anton Koolhaas, met name 'Het mannetje in de kop en de vis'.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79131 door dettie
Ja Toon Tellegen is echt de moeite waard Renate, het zijn allemaal kleine verstilde nadenk verhaaltjes. Ik denk dat je er erg van gaat genieten

Het boek Het vertrek van de mier gaat specifiek over afscheid nemen

en De genezing van de krekel over depressies

maar andere boeken van hem zijn juist over vrolijker zaken. Veel verhalen gaan over De mier en De eekhoorn, ze zijn elkaars tegenpolen maar vullen daardoor elkaar zo mooi aan. Ik raak alweer helemaal enthousiast alleen al door er over te vertellen :D

Hier staan trouwens ook allemaal gedichten van Toon Tellegen, die geven de sfeer van zijn boeken ook mooi weer.

www.poezie-leestafel.info/toon-tellegen

Dettie

9 jaren 7 maanden geleden #79132 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Ik raak al enthousiast door de citaten die je plaatst.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79143 door dettie
Termietenheuvels in de Savanne

Chinua Achebe

Sam, Chris en Ikem zijn al vrienden sinds ze bij elkaar op school zaten. Nu de dictator van hun Afrikaanse land in een coup onttroond is, spelen ze alle drie een belangrijke rol in het nieuwe regime. Chris is commissaris van informatie, Ikem is hoofdredacteur van de krant en Sam is president. Wanneer Sam zich laat corrumperen door de macht en steeds meer dictatoriale trekken begint te vertonen, moeten de andere twee vrienden zich opnieuw bezinnen op hun eigen positie. Niet alleen hun onderlinge vriendschap komt onder druk te staan, maar ook de toekomst van hun land.

Recensie

Drie jaar na de dood van de prominente Nigeriaanse auteur Chinua Achebe (1930-2013) verschijnt deze verzorgde heruitgave van de roman uit 1987 waarmee hij de shortlist van de Booker Prize haalde. Achebe ontving in 2007 de Man Booker International Prize voor zijn literaire carrière.

Een fictief Afrikaans land, een oud-kolonie, wordt geregeerd door de paranoïde dictator ‘Zijne Excellentie’, die zijn koloniale voorgangers alle eer aandoet. Zijn studievriend Chris is zijn commissaris van informatie, een andere studiegenoot, Ikem, is hoofdredacteur van de belangrijkste krant. Naarmate het regime corrumpeert, worden de voormalige vrienden gedwongen om stelling te nemen.

Achebe slaagt erin om in dit verhaal, dat de allures van een koningsdrama krijgt, een grote diversiteit aan stemmen te laten weerklinken. Het is een sterke politieke roman, al heeft het boek niet de gebalde kracht van Achebes onovertroffen debuut over de botsing tussen de Britse kolonisator en de Nigeriaanse bevolking: ‘Things fall apart’ uit 1958.

Marita de Sterck

ISBN 9789044513790 | Hardcover | 288 pagina's | De Geus | juni 2016

Vertaald door Robert Dorsman

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79144 door dettie
Citaat van de dag

De termiet vond alles overbodig.

Hij stond in zijn kamer en bekeek zijn tafel. Wat een overbodige tafel! dacht hij, tilde de tafel op, droeg hem naar buiten en gooide hem weg.

Hij ging weer naar binnen en keek naar zijn stoelen. Die zijn nu nog veel overbodiger, dacht hij, en hij gooide ze ook weg.

De hele dag was hij in de weer en gooide alles weg wat hij had, zijn kast, zijn bed, zijn raam, zijn deur, zijn muren, zijn plafond, zijn dak, zijn vloer - het een nog overbodiger dan het ander.

Ten slotte was hij alleen zelf nog over. Hij probeerde zichzelf op te tillen. Maar hij viel op de grond, stond op en viel opnieuw. Ik ben zeker niet overbodig genoeg, dacht hij.

Toon Tellegen

Uit: Iedereen was er

Tijd voor maken pagina: 0.534 seconden