Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2016 - Leeskriebels (thema BEESTJES)

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79311 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Citaat van de dag

Eens op een dag droomde ik, Zhuang Zi, dat ik een vlinder was, een vlinder die fladderend rondvloog, tevreden met zichzelf, en zich niet bewust dat ze mij was. Plotseling werd ik wakker en begon me er rekenschap van te geven dat ik nog altijd Zhuang Zi was.

Nu is de vraag of ik Zhuang Zi ben die droomde dat hij een vlinder was, ofwel een vlinder die droomde dat hij mij was. Toch bestaat er noodzakelijkerwijs een verschil tussen mij en die vlinder.

Dat noemen we dan maar de Verandering der Dingen.

Zhuang Zi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79320 door dettie
Heer van de vliegen

William Golding

Nog altijd even opwindend en tot nadenken stemmend als toen het in 1954 verscheen, schept 'Heer van de vliegen' een gewelddadig, treffend beeld van de menselijke natuur, en wat er met deze gebeurt als de beschaving ten onder gaat. Een groep schooljongens stort neer op een onbewoond eiland. Zonder ouders of ander volwassen toezicht moeten ze met elkaar samenwerken om te overleven, waar ze jammerlijk in falen. Hun strijd om het bestaan krijgt geleidelijk steeds meer barbaarse trekken.

Heer van de vliegen werd bij verschijning met lof overladen, maar commercieel succes bleef in eerste instantie uit. Geleidelijk aan werd het echter een cult-favoriet onder studenten en critici, en werd het vaak vergeleken met Salingers De vanger in het graan wat betreft invloed op de moderne literatuur.

Recensie

In het honderdste geboortejaar (2011) van William Golding (1911-1993, Nobelprijs literatuur in 1983) is zijn beroemdste roman opnieuw vertaald door een ervaren vertalersduo.

Een aantal twintigste-eeuwse Engelse schooljongens raakt na een schipbreuk geïsoleerd op een onbewoond eiland. Er ontstaat rivaliteit tussen twee groepen, die uitmondt in een bloedige oorlog. De keurige jongetjes zetten elk greintje beschaving van zich af en vervallen in wreedheid en barbarij. Deze allegorie over het geweld in de maatschappij is toegankelijk voor een breed publiek.

De uitstekende moderne vertaling voegt daar nog eens veel aan toe. Vanaf ca. 15 jaar.

W.M. Bruins-Jorna

ISBN 9789020414844 | Paperback |240 pagina's | l.J. Veen Klassiek | maart 2016

Vertaald door Harm Damsma Stephen King

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79321 door dettie
Citaat van de dag

Het leven van de mens op deze wereld is als het leven van een vlieg in een kamer gevuld met 100 jongens, allen gewapend met een vliegenmepper.

H.L. Mencken (1880-1956)

Amerikaans journalist en sociaal criticus

9 jaren 6 maanden geleden #79328 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Dit boek had ik willen hebben voor de Maand van het Lezen, maar men had het niet meer.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79341 door dettie
De waterjuffer op haar achtste

Martin Page

Fio Régale is van kindsbeen af aan gewend het leven naar haar hand te zetten en gaat daarbij volstrekt haar eigen gang. Ze is nu twintig en financiert haar studie op een vindingrijke, criminele manier. Dat brengt haar in contact met de gevierde kunstpaus van Parijs, die zo onder de indruk is van haar echtheid en originaliteit dat hij besluit haar tot de sensatie van het nieuwe kunstseizoen te maken. Binnen de kortste tijd ligt Parijs aan Fio's voeten en bestaat haar leven enkel nog uit persconferenties, interviews, televisieoptredens, vernissages, diners en parties. Maar wil Fio zelf wel verder in die wereld van klatergoud, make-belief en bedrog?

De waterjuffer op haar achtste is het tragikomische verhaal van een vrouw die gewend is haar eigen plan te trekken en plotseling geleefd wordt. Met zijn uitbundige fantasie en absurde logica weet Martin Page Fio in tal van hilarische en hachelijke situaties te brengen en neemt hij terloops de wereld van kunst en media op de hak.

ISBN 978 90 284 2052 6 | Paperback | 176 pagina's | Wereldbibliotheek | oktober 2004

Vertaald door Arjaan van Nimwegen

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79342 door dettie
Citaat van de dag

Vele mensen zijn lieve vlindertjes buiten, maar lastige bromvliegen thuis.

Eliza Laurillard,

Nederlands auteur (1830-1908)

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden