Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2016 - Leeskriebels (thema BEESTJES)

9 jaren 6 maanden geleden #79343 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Hé, zou Anna Levander de naam van de persoon op de achtergrond van 'Morten' aan deze auteur ontleend hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79346 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2016 - Leeskriebels
Kevers en torren

Helen Dijkstra Hesselink

De dagelijkse natuur getroffen in prachtige aquarellen.

Het is eigenlijk verbazingwekkend om te ontdekken hoeveel natuur je binnen handbereik hebt wanneer je zomaar een wandeling maakt. Helen Dijkstra, die er als geen ander erin slaagt die alledaagse natuur in haar aquarellen vast te leggen, illustreert zo´n denkbeeldige wandeling. Zij is een gids die de lezer wijst op wat anders ongezien blijft, en geeft een naam aan wat tot dan toe onbenoemd was. Met heldere tekst en uitleg.

Een smaakvol cadeau voor wandelaars en natuurliefhebbers

ISBN 9789058972781 | Hardcover| Terra Lannoo | oktober 2004

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79347 door dettie
Citaat van de dag

Groot genoegen vond ik altijd in het oplichten van een steen, een platten rooden steen, die schuin achter den zandbak op den grond lag. Nooit heb ik sedert dien tijd zulk een ontstellende hoeveelheid duizendpooten, kevers en oorwurmen meer bij elkaar gezien! Alles wriemelde in panischen schrik door elkaar, en ik lag daar geknield boven te kijken tot ik er pijn van in mijn hoofd kreeg.

Leuke beesten waren daar bij, met nijptangen op hun hoofd en geweldige koloogen. Wat mij altijd trof was het verschrikkelijk aantal beenen dat zij allemaal bezaten, en waarvan, naar mijn berekening, zeker wel de helft zonder schade kon gemist worden.

Bang was ik voor geen van hen, ik vond ze niet griezelig, alleen zeer opmerkelijk.

Godfried Bomans

Uit: Dagboek van een gymnasiast

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79357 door dettie
De koning van de mieren

Zbygniew Herbert

De koning van de mieren is een verzameling sprankelende bespiegelingen over figuren uit de Griekse en Romeinse mythologie. Zbygniew Herbert, een van Polens grootste dichters en essayisten, vindt nieuwe mythes uit, in een hoogst originele vorm die het midden houdt tussen sprookjes, prozagedichten en lichtvoetige essays. De koning van de mieren is een literair pareltje vol humor, ironie, scherpte en diepgang.

Zbygniew Herbert (1924-1998) publiceerde gedichtenbundels, essays en verhalen. Zijn werk is in diverse talen vertaald en werd bekroond met talrijke onderscheidingen. Bij De Bezige Bij verschenen o.a. zijn Verzamelde Gedichten.

Gerard Rasch (1946-2004) werd voor zijn vertalingen uit het Pools onderscheiden met de Martinus Nijhoff-prijs.

Recensie

De Poolse dichter Zbigniew Herbert, in 1998 overleden, is licht, bijna casual, en toch heel geraffineerd en indringend. Hij verschaft steeds filosofische doorkijkjes om bij stil te staan, al was het maar om te lachen. Zo ook in dit poetische proza, waarin steeds een plot, detail of gedachte uit de klassieke Oudheid is uitvergroot en gedramatiseerd. Het is of de helden, goden en halfgoden van toen ineens in ons midden verkeren en andersom lopen wij zomaar hun tijd binnen. Het geemmer dat menselijk verkeer heet, is heel geestig weergegeven.

Mooi uitgegeven, erg mooi vertaald.

(Biblion recensie, Barber van de Pol)

ISBN 9789023414889 | Hardcover | 158 pagina's | De Bezige Bij | juni 2004

Vertaald door Gerard Rash

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79358 door dettie
Citaat van de dag

Als mieren zulke nijvere werkers zijn, hoe kunnen ze dan tijd vinden om alle picnics te bezoeken?

Maria Dressler (1868 - 1934)

toneelactrice

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79369 door dettie
Een verhaal met een angel

Dave Goulson

Dave Goulson is van jongs af aan gefascineerd door de natuur. Op hartverwarmende wijze beschrijft hij zijn eerste - en het moet gezegd - vrij klungelige ontmoetingen met de dierenwereld: bij het schoonmaken van zijn aquarium elektrocuteert hij zijn lievelingsvissen en na een zomerse regenbui droogt hij zijn hommels en zet ze per ongeluk in brand. Hij doet alles om de natuur, en met name de wereld van de hommel, te doorgronden. Zijn jeugdige fascinatie zet hem aan tot jarenlang onderzoek naar deze 'charismatische tijgers van de insectenwereld', die met uitsterven worden bedreigd.

In Een verhaal met een angel laat Goulson zien hoe belangrijk de hommel voor ons is, en zijn fantastische anekdotes tonen hoe intrigerend dit beestje is. Na het lezen van Een verhaal met een angel zul je de hommel met heel andere ogen bekijken.

ISBN 9789045026404| Paperback | 320 pagina's | Atlas Contactj | juli 2014

Vertaald door Nico Groen

Tijd voor maken pagina: 0.431 seconden