Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema augustus 2006 - Franse schrijvers

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9656 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Hoe je er op kwam? Geen idee! Misschien keek je toch meer naar wat er op het strand zoal gebeurde en deed dat je denken aan die titel? Maar daar had je eigenlijk helemaal geen tijd voor!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9685 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De minnaar

Marguerite Duras

Een blanke, vijftienjarige lyceumleerlinge krijgt een relatie met een meer dan tien jaar oudere, schatrijke Chinees. Hij haalt haar op in een limousine met chauffeur, vergast haar familie op dure etentjes, maar wordt nooit echt geaccepteerd. Een onmogelijke liefde tegen de achtergrond van het vooroorlogse, koloniale Vietnam: een kleinburgerlijke, door raciale vooroordelen vergiftigde samenleving, vol afgunst en naijver.

Rond dit gegeven groeperen zich de herinneringen aan een jeugd in Indo-China, enerzijds het gezin, waarin de schrale relatie met haar moeder en twee broers, elk opgesloten in eigen angst en eenzaamheid, kenmerkend is, en anderzijds die andere wereld aan de overkant van de rivier: het meisjespensionaat en de kamer van haar minnaar uit Cholon. En dat alles bekeken, gekleurd vanuit een heden, waarin inmiddels 70 jaar levenservaring ligt opgeslagen.

In laatste instantie gaat de roman dan ook over liefde, begeerte, pijn, wanhoop en de dood. Deze kern is vertolkt in helder, krachtig proza. Heden en verleden worden opgeroepen met concrete beelden, waartussen een duidelijk verband bestaat. Mooi en ontroerend. De schrijfster, ook bekend door het verfilmde "Hirosjima mon amour" kreeg voor "L'amant" de Prix Goncourt 1984. Pocketeditie; normale druk, krappe marge.

[Menno Gnodde.]

149 pagina's Bindwijze: Ingenaaid ISBN: 90-413-3043-7 Single pockets 1998 Oorspronkelijk jaar van uitgave: 1984 vertaling Marianne Kaas
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9686 door dettie
Citaat van de dag 4 augustus 2006

Waarvan zal morgen gemaakt worden?

Victor Hugo

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9690 door dettie
En er staat weer een nieuw boek wat me ook érg mooi lijkt

www.leestafel.info/

bernadet

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9692 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb een boek staan van die man, maar ik weet niet of het deze titel is. Ik zal het straks eens nakijken..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9693 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ja, lijkt een mooi boek. Ik ken de schrijver niet...

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden