Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70647 door dettie
De fluitspeler

Ron Rash

In een donker dal woont de eenzame Laurel met haar broer Hank. Op een dag verschijnt er een vreemdeling bij de grot. Het enige dat hij bij zich heeft zijn een fluit en een briefje, waarop staat dat hij Walter heet en niet kan praten. Laurels leven verandert volledig als ze besluit hem in huis te nemen. Walter helpt op de boerderij, speelt op zijn fluit en wordt een onmisbaar persoon in het leven van Laurel. Maar Walter draagt een geheim met zich mee, dat alles zal veranderen. In een onzekere tijd, waarin angst en gevaar domineren, ontdekken Laurel en Walter of liefde alleen genoeg zal zijn om hen te beschermen.

Recensie

Wanneer in 1957 een stuwdam wordt aangelegd in de Appalachen, Verenigde Staten, komt een dramatische gebeurtenis uit 1918 aan het licht. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog heeft Walter, een Duitse musicus gevlucht uit een interneringskamp, een schuilplaats gevonden bij de geïsoleerd levende broer en zus Hank en Laurel Shelton. Walter, die niet kan praten, speelt op zijn fluit, helpt op de boerderij en tussen hem en Laurel ontstaat een romance, die eindigt in een tragedie.

In poëtische bewoordingen en beelden wordt de relatie tussen mens en natuur beschreven, een natuur die nadrukkelijk een sombere achtergrond voor het verhaal vormt. De dorpelingen worden afgeschilderd als primitief en bijgelovig.

Van de Amerikaanse auteur (1953) verscheen eerder de roman ‘Serena’. Voor de verhalenbundel ‘Burning bright’ ontving hij de prestigieuze Frank O'Connor International Short Story Award 2010. Normale druk.

Redactie

ISBN: 9789044526158 | Hardcover | 283 pagina's | De Geus | maart 2013

Vertaald door Anneke Bok, Nan Lenders

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70648 door dettie
Citaat van de dag

Wat ik maak, is wat ik ben: een mix.

Chris Hinze, fluitist

10 jaren 8 maanden geleden #70649 door
Grappig, een citaat van Chris Hinze, terwijl ik z'n biografie aan het lezen ben. En dan nog de bespreking schrijven.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70650 door berdine
Ja, dat is inderdaad grappig! En ja, dat moet, dat laatste! :mrgreen:

10 jaren 8 maanden geleden #70651 door
Ik kan toch moeilijk anders? Als ik een boek van de uitgever krijg, zal ik het ook moeten bespreken.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70659 door dettie
Concert voor de führer

Ton van Reen

Vlak voordat de geallieerden in september 1944 Operatie Market Garden inzetten, wordt de jonge Duitse soldaat Hermann tijdens een verkenningspatrouille alleen op onderzoek uitgestuurd. Hij bevindt zich, in de buurt van Grave, op bekend terrein. Zijn Nederlandse moeder komt er vandaan en hij is er vaak op vakantie geweest bij zijn grootouders.

De onverwachte geallieerde aanval brengt Hermann letterlijk tussen twee vuren: dat van de vijand die niet zijn persoonlijke vijand is en dat van het Duitse leger dat hem, als gedwongen lid van de Hitlerjugend, tegen zijn wil in het leger heeft ingelijfd.

Hermann vlucht een kerk binnen. Het orgel in de gewijde ruimte doet hem de oorlog even vergeten. Als hij het instrument aanraakt weet hij het: dit is het orgel waarop hij zijn leven lang al wilde spelen. Hij neemt plaats achter het orgel en speelt. Het wordt een concert voor zichzelf en voor zijn vriend en medesoldaat Manfred Reifsche, het wonderkind op de piano.

Herinneringen aan zijn jeugd vermengen zich met gedachten aan Manfred, die als deserteur omgekomen is voor het vuurpeloton.

Terwijl buiten de oorlog in alle hevigheid woedt, levert Hermann een innerlijke strijd met een gebeurtenis die zijn jonge leven zo zwaar heeft getekend dat hij niet meer aan het noodlot kan ontkomen. Het verhaal is gebaseerd op een ware gebeurtenis in het kleine dorp Velp bij Grave.

ISBN: 9789079226177 | Hardcover | 88 pagina's | De Vrije Uitgevers | augustus 2014

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden