Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70660 door dettie
Citaat van de dag

Een kerk is een concertzaal waarin de mensen per ongeluk met hun rug naar het orgel zitten

Fons Jansen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70708 door dettie
Altijd drummen

Ubel Zuiderveld

Je moet wel een beetje gek zijn om drummer te worden! zei Hans Eijkenaar, bekend van zijn werk met onder andere Candy Dulfer, onverbloemd in een interview met De Volkskrant. En één van Nederlands meest gevraagde slagwerkers sprak de legendarische woorden: 'Drummers zijn de meest gemotiveerde mensen. Als je dat instrument kiest, sjouw je de rest van je leven met driehonderd kilo op je nek. Dat selecteert behoorlijk'.

Zangers, gitaristen en zelfs bassisten hebben het gemakkelijk in vergelijking met de motor van de band, de drummer. Maar het is natuurlijk wel héél lekker om de drijvende, ritmische kracht te zijn, de man of vrouw die zijn medemuzikanten in het gareel houdt. Bovendien mag je na het sjouwen van de kit naar het podium, lekker zitten. Ook al krijgen je armen en benen daarna geen seconde rust meer.

Recensie

Mooi compact en verzorgd uitgegeven boekje over de geschiedenis van het drummen. Van de rol van de trommels in het leger via de fanfares naar de tijd dat de drummer voor het eerst ging zitten (rond 1900). Vervolgens de invloed van de Afrikaanse slaven op het westerse drummen, het ontstaan van de jazz en het tijdperk van de bigbands waarin een drummer voor het eerst een beroemdheid wordt (Gene Krupa).

Met de komst van de rock 'n roll wordt het drumstel een onmisbaar onderdeel van de populaire muziek. En in de periode daarna worden drummers persoonlijkheden (Keith Moon, Ringo Starr). De drumstellen worden gepersonaliseerd. Van basale kits tot overdadig uitgebreide drumopstellingen.

Na het historische overzicht biografietjes van beroemde drummers als Jon Bonhan (Led Zeppelin), Phil Collins (Genesis), Terry Bozzio (Zappa) en Cesar Zuiderwijk (Golden Earring). Aansluitend lijstjes met de beste drumsongs, de beste rockdrummer en de beste drummer ooit. Met vlot geschreven teksten waar de passie voor 'het slagersvak' vanaf spat.

Voorzien van vele kleurenfoto's. De auteur was hoofdredacteur van muzikantenmagazine Music Maker.

Ria Warmerdam

ISBN: 9789075979152 | Paperback | 136 pagina's | KunstMag | december2008

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70709 door dettie
Citaat van de dag

Een groep is net zo goed als zijn drummer

Jan Leyers

10 jaren 8 maanden geleden #70711 door
Klinkt als een interessant boek. De naam van de auteur komt me niet bekend voor, hoewel ik het blad al heel lang lees.

Als toetsenspeler kun je overigens ook aardig sjouwen.

Wat het citaat betreft, ik hoor toch ook wel vaak geluiden dat sommige drummers gewoon het geluk hebben gehad dat ze bij een bekende groep speelden. Of dat zo is, betwijfel ik toch wel een beetje.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70714 door dettie
Een drummer is denkelijk wel bepalend, de drum it is natuurlijk een heel overheersend geluid en geeft vaak het ritme aan, denk ik.

Als je in een bekende groep speelt moet je evengoed goed kunnen drummen anders kom je ook niet verder lijkt me, die bekendheid is alleen meegenomen voor een eventueel verdere carrière, je drumwerk kennen ze dan al.

Dettie

10 jaren 8 maanden geleden #70715 door
Tja, maar er is natuurlijk een verschil tussen het ritme aan kunnen geven en geweldig kunnen drummen. Ik hoor dit geluid dus regelmatig op een muziekforum dat ik bezoek en dan gaat het over het feit dat mensen als Ringo Starr (The Beatles) en Nick Mason (Pink Floyd) geluk hebben gehad dat ze bij een heel bekende groep speelden. Dat heeft ook te maken met het feit dat de mensen op dat forum nog wel eens erg gericht zijn op de virtuositeit van de musici. Ik merk zelf wel eens op dat bepaalde drummers niet echt uitwisselbaar zijn. Ik moet niet denken aan The Nits met Cesar Zuiderwijk op drums en ik geloof ook niet dat Rob Kloet (The Nits) erg op z'n plaats zou zijn in Golden Earring.

M'n vader roept altijd dat je een drummer niet moet horen, maar moet voelen, hetgeen ik niet echt met hem eens ben.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden