Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70823 door dettie
Citaat van de dag

Ik hoor mijn dochter piano spelen in de salon. Daar wordt Chopin geklavierendeeld.

Gaston Durnez

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

10 jaren 8 maanden geleden #70826 door
Wat een fraaie woordspeling in het citaat. Het zegt alles over de kwaliteit van het spel van de dochter.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70834 door dettie
Koningin van de nacht

Yvonne Keuls

Den Haag, 1940.

De zevenjarige fantasierijke Daan Maandag komt uit een muzikaal gezin. Zijn overleden moeder was een groot violiste, zijn joodse vader Daniël is een begaafd pianist en zijn vioolspelende zus gaat zelfs door voor een wonderkind. Ook voor Daan ligt een toekomst in de muziek in het verschiet. Maar dat is niet wat hij wil. Als de oorlog uitbreekt, vlucht zijn vader in de muziek. Hij vertrouwt erop dat de Duitsers hem met rust zullen laten, omdat hij valse documenten heeft gekocht en bovendien getrouwd was met een niet-joodse vrouw een 'gemengd' huwelijk waardoor hij zich veilig waant. Op 21 november 1944 vindt in Den Haag de grote razzia plaats codenaam `Schneeflocke' en worden Daniël en zijn gezin op wrange wijze uit de droom geholpen.

Voor Koningin van de nacht putte Yvonne Keuls uit andermans en eigen oorlogsherinneringen, welke laatste ze eerder deels verwerkte in haar novelle Daniël Maandag. Het resultaat is een prachtige roman over een halfjoods gezin dat probeert te overleven tijdens de oorlog. Daarnaast is Koningin van de nacht een ontroerend verhaal over een onmogelijke vriendschap, volwassen worden, de relatie vader-zoon, vader-dochter en musicus-muziekinstrument.

Recensie

De auteur beschrijft hoe een halfjoods gezin de Tweede Wereldoorlog beleefde. Roman met veel autobiografische elementen, die op een verfilming lijkt te wachten.

Het leven van vader Daniël en zoon Daan Maandag staat centraal, van 1940 tot 21 november 1944, toen in Den Haag de actie Schneeflocke, een grote razzia, plaats vond. De intense relatie tussen de naïeve vader, een musicus, en zijn fantasierijke zoon wordt ontroerend neergezet, tegen een achtergrond van ontberingen en onderduikplannen. De rol van de gestorven katholieke moeder, een beroemde violiste, in hun leven is belangrijk, maar dat geldt ook voor instrumenten en vrienden van de straat. Vooral de belevingswereld van de jonge Daan en zijn opgroeien en ontwaken krijgen aandacht.

De bekende en bekroonde Nederlandse schrijfster (1931), ook werkzaam geweest als jeugdwerker, onderwijzeres en activiste, heeft hier de novelle 'Daniël Maandag' uit 1988 met succes uitgebreid tot een interessante, ontroerende roman in de derde persoon, met een schitterend jeugdportret tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Vrij kleine druk.

M. Willard

ISBN: 9789026328787 | Hardcover |272 pagina's | Ambo Anthos| oktober 2014

Morgen een nieuw boek over dit thema

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70835 door dettie
Citaat van de dag

Na de stilte komt muziek het dichtst bij het zeggen van het onzegbare.

Aldous Huxley

10 jaren 8 maanden geleden #70839 door

Dettie schreef : Altijd drummen

Ubel Zuiderveld

Voorzien van vele kleurenfoto's. De auteur was hoofdredacteur van muzikantenmagazine Music Maker.

Ria Warmerdam

ISBN: 9789075979152 | Paperback | 136 pagina's | KunstMag | december2008

In zijn tijd heette mijn lijfblad, dat ik al vanaf het tweede nummer van de tweede jaargang lees, al Musicmaker.

Ik ontdekte dat toevallig toen ik een stuk over Chris Hinze wilde nalezen, omdat het in de biografie van Chris Hinze genoemd werd.

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70857 door dettie
De contrabas

Patrick Süskind

Van de auteur - geb. 1949 in Beieren, studeerde in München, sinds 1974 literair werkzaam - verscheen in 1980 een toneelstuk Der Kontrabass en een roman Das Parfum. Deze laatste werd snel een bestseller, waarvan ook al een Nederlandse vertaling verscheen. Natuurlijk werd men nieuwsgierig naar ander werk van Süskind. Vandaar deze vertaling van dat toneelstuk 1980.

Het is een monodrama waarin een contrabassist (de ik-speler) zijn instrument "spelenderwijs" bespreekt. Daar komt wel wat bij kijken: de velerlei soorten instrumenten, hun historische veranderingen, de functies in het orkestgeheel, muzikale mogelijkheden (weinig solo voor de contrabas!), emotionele effecten. Deze brengen hemzelf in een psychisch isolement. Hopeloze liefde voor een jonge knappe zangeres drijft hem tot een opzienbarende daad, althans tot een voornemen daartoe. Na veel gedetailleerde muziekkennis in het begin van het stuk wordt de obsessie van de eenzame, geestelijke verschraalde man aangrijpend. De muzikaal niet zo onderlegde lezer moet zich door dat begin niet laten afschrikken.

ISBN: 9789035103382 | Paperback | 67 pagina's | Uitg. Bakker | 1986

Tijd voor maken pagina: 0.534 seconden