Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2015 - 'Schoolse' lectuur (thema in en rond SCHOOL)

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69984 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema september 2015 - 'Schoolse' lectuur
Citaat van de dag

De langste vijf minuten ter wereld zijn, zoals iedere student weet, de laatste vijf minuten van een college; de kortste zijn de laatste vijf minuten van een examen.

Karl Newell

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69990 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema september 2015 - 'Schoolse' lectuur
Goed bewaard dit laatste boek!

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69993 door dettie
Ja hè, ik had er ook lol in.

Dettie

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70010 door dettie
Laatste schooldag

Jan Siebelink

Laatste schooldag speelt zich af op een fictieve middelbare school die in alles lijkt op vele werkelijke scholen van nu. Jan Siebelink schildert in een reeks samenhangende verhalen met humor, mededogen en intense betrokkenheid de portretten van de onvergetelijke helden die de school bevolken. Sinds Theo Thijssen is er geen schrijver die de wereld van het onderwijs zo beklemmend en gedreven kan oproepen.

Recensie

Tussen 1986 en 1992 schreef Siebelink de 11 verhalen die spelen op het Willem de Zwijger College, een fictieve middelbare school die kennelijk gedacht moet worden aan de zuidrand van de Veluwe, maar hier model staat voor het leven zoals zich dat afspeelt op veel soortgelijke scholen. De verhalen werden eerder in verschillende bladen gepubliceerd, maar zijn hier samengebracht. Aandacht wordt vooral besteed aan de schoolleiding en de docenten, en de daarbij behorende verhoudingen die aanleiding kunnen zijn voor onderlinge spanningen. In sommige verhalen spelen daarnaast het niet-onderwijzend personeel en enkele leerlingen een belangrijke rol en treden bestuursleden voor het voetlicht. In feite gaat het om mensen die een stuk van hun leven in dienst stellen van hun school, wat kan leiden tot dramatische spanningen. Siebelink kent de toestanden op v.w.o.-scholen prima. Docenten zullen het feest der herkenning ongetwijfeld beleven en niet-onderwijsgevenden krijgen een ruimere kijk op het leraarschap. Kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie..)

ISBN: 9789023425793 | Hardcover | 333 pagina's | De Bezige Bij | december 2008

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #70011 door dettie
Citaat van de dag

Vanavond reünie van mijn oude school. Nog even een mooi beroep bedenken!

Auteur onbekend

10 jaren 9 maanden geleden #70016 door
Mooi citaat. De kans dat ik naar een reünie van een oude school ga is wel heel erg klein. Ik krijg er nooit iets van mee en ben zo zeer veranderd, dat ik er het nut niet zo erg van zie. Ik zou te veel uit moeten leggen.

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden