Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2015 - LICHT op boeken

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67912 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juni 2015 - LICHT op boeken
Een licht in de nacht

Coby Hol

Heel lang geleden was het 's nachts altijd pikdonker. De dieren waren dan heel bang. Daarom vroegen ze de zon om ook 's nachts te schijnen. De zon kon dat niet, maar beloofde wel een verassing.

Recensie

In dit prentenboek wordt een verklaring gegeven voor het verschijnsel van de wassende en krimpende maan. Als de dieren bang zijn in het donker, zorgt de zon ervoor dat er 's nachts een maan gaat schijnen. De dieren wennen er snel aan en bedanken de zon niet eens. De zon laat de maan dan weer verdwijnen. Als de dieren berouw tonen, laat de zon de maan weer terugkeren, maar deze zal voortaan steeds eerst groter en dan weer kleiner worden zodat ze nooit meer zullen vergeten dat dit licht een geschenk is.

Op de linkerpagina's enkele regels tekst in grote letter met een kleine, goed erbij passende collage. Rechts sfeervolle, mooie, paginagrote collages, die de tekst volledig aanvullen en ondersteunen. Er is op een zodanige wijze gebruik gemaakt van de materialen dat de gemoedsstemmingen heel duidelijk te zien zijn. Lof voor het mooie taalgebruik dat niet te veel versimpeld is en toch goed passend is voor de doelgroep. Met veel aandacht voor materiaal en vormgeving vervaardigd. Op de harde, donkerblauwe omslag drie slapende eendjes met een glimlachend op hen neerkijkende maansikkel. Mooi prentenboek voor kinderen van 2 t/m 5 jaar dat voor de volwassene ook een plezier is om voor te lezen.

Biblion recensie, Ineke Kop Jansen

ISBN 9789073913844 | Hardcover | 26 pagina's | De Eenhoorn oktober 1998

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67913 door dettie
Citaat van de dag

De nacht verbergt een wereld maar onthult een heelal.

Anoniem

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67930 door dettie
Licht

Marre Slikker

"Ik hoor mijn mentale systeem vastlopen. Een harde knal, gevolgd door chaos. Is dit een black-out? Ik open mijn mond, maar er komt geen geluid uit. Ik probeer te denken, maar ik weet niet in wat voor taal. Ik wil mijn mond weer sluiten, maar ik ben verlamd. Ik doe mijn ogen dicht, maar de duisternis helpt niet. Licht. Ik zoek wanhopig naar het licht. Maar ik raak verdwaald in een bos van duisternis, vol met nare herinneringen en ervaringen. Ik wil weg hier."

Door het plotselinge overlijden van zijn vader, komt James' moeder in geldproblemen. James kan het niet aanzien om zijn moeder te zien lijden en besluit actie te ondernemen: hij duikt de donkere onderwereld in, waardoor het leven van zijn naasten, zijn vriendschappen en zijn relaties op het spel komen te staan. Zal hij weerstand kunnen bieden aan de vele verleidingen of kiest hij definitief het verkeerde pad?

ISBN 9789402133103 | Paperback | 172 pagina's | Brave new books | april 2015

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67931 door dettie
Citaat van de dag

Wees niet bang voor schaduwen. Het betekent dat er ergens dichtbij licht is.

Anoniem

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67946 door dettie
Licht in augustus

William Faulkner

Lena Grove is twintig jaar oud, zwanger en vastbesloten om de vader van haar kind op te sporen. De voormalige dominee Gail Hightower wordt geplaagd door visioenen van zijn grootvader, een soldaat die in de Amerikaanse Burgeroorlog sneuvelde. Het weeskind Joe Christmas zwerft vijftien jaar lang door het diepe Zuiden, geobsedeerd door de vraag of hij van zwarte afkomst is. De levenswegen van deze drie outsiders worden vervlochten tot een krachtige commentaar op de rassensegregatie in het Zuiden van Amerika.

Recensie

Faulkner (1897-1962), stamvader van de Southern Gothic, is een van de groten uit de Amerikaanse literatuur. Zijn werk, meestal gesitueerd in het fictieve Yoknapatawpha County, geënt op Faulkners geboortestaat Mississippi, is boeiend maar complex, zijn stijl en taal zijn moeilijk. Een steeds terugkerend thema is het morele verval in de zuidelijke staten.

In de VS staat hij weer op de bestsellerlijsten dankzij Oprah's Book Club die zomer 2005 drie van zijn romans (o.a. deze) in de schijnwerpers zet voorzien van uitgebreide achtergrondinformatie en leeshandleidingen. Hopelijk zorgt deze soepele, zeer leesbare nieuwe vertaling (de vorige was van 1979) van wat een van zijn toegankelijkste romans is, ook hier weer voor meer lezers.

Er zijn drie verhaallijnen: het zwangere weesmeisje Lena op zoek naar de vader van haar kind, een dominee met visioenen van zijn vader in de Amerikaanse Burgeroorlog, en de 33-jarige wees Joe Christmas, die niet weet of hij zwart of blank is, nergens bijhoort en een vrouw vermoordt. Mooie, meervoudig gelaagde roman die het verdient (weer) gelezen te worden. Jammer alleen dat een inleiding ontbreekt. Normale druk.

Elsje Heuff

ISBN 9789045009421 | Hardcover | 479 pagina's pagina's | Atlas Contact | juni 2005

Vertaald door Guido Goluke

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #67951 door dettie
Citaat van de dag

Sommige mensen hebben, evenals vleermuizen of uilen, betere ogen voor de duisternis dan voor het licht.

Charles Dickens

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden