Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2015 - LICHT op boeken

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67633 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juni 2015 - LICHT op boeken
Het was een paar maanden rustig voor mij, maar nu zie ik weer boeken die ik zou willen lezen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 1 maand geleden #67636 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juni 2015 - LICHT op boeken
Ah, Tonke Dragt. Wat een geweldige schrijfster. Haar boeken heb ik als kind verslonden. Dit boekje zou ik dus ook eens moeten lezen.

Klein detail, vroeger was ze tekenlerares op de school waar ik op zat. Ik had geen tekenen in m'n pakket, dus nooit les van haar gehad.

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67676 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juni 2015 - LICHT op boeken
Een zee van licht

Gail Jones

'Een zee van licht' is het betoverende verhaal van Lucy Strange, een eigenzinnige vrouw die opgroeit in het Victoriaanse Engeland. Tijdens haar jeugd in Australië ontwikkelt ze een fascinatie voor licht. Later, in Londen en in Bombay, stort ze zich op de fotografie. Deze nieuwe technologie verandert Lucy's leven volkomen.

Met 'Een zee van licht' heeft Gail Jones een onvergetelijk portret van de exuberante Lucy Strange geschreven. Haar omzwervingen lopen langs de ijkpunten van de negentiende eeuw, een periode die door Jones met veel bravoure tot leven wordt gewekt.

Sinds 'Een zee van licht' als outsider werd genomineerd voor de Man Booker Prize geldt Gail Jones als dé literaire ontdekking van dit moment. Haar vertelkracht en eigenzinnige stijl worden alom geprezen.

ISBN 9789029074964 | Hardcover | 271 pagina's | Meulenhoff | juni 2005

Vertaald door Willemijn de Jonge

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67677 door dettie
Citaat van de dag

In het juiste licht en op het juiste ogenblik is alles bijzonder.

Roje

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67678 door dettie
Sorry, soms is het hier druk en dan vergeet ik het thema.

Dettie

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67690 door dettie
Hoe het licht binnenvalt

M.J. Hyland

Wanneer de zestienjarige Louise Connor uit Sydney een beurs wint om in Amerika te gaan studeren, is dat haar grote kans de misère thuis achter te laten en een nieuw leven te beginnen in een ? jn, begrijpend gastgezin. Al snel blijkt de warme gezelligheid een keerzijde te hebben in de verstikkende burgerlijkheid van het gezin. Louise zet de verhoudingen op scherp, waardoor het gezinsleven ontspoort en er een zenuwslopende strijd losbarst.

Hoe het licht binnenvalt is zowel een vertederende Bildungsroman als een zwartgallig portret van middle class Amerika, geschreven met een aanstekelijk gevoel voor humor.

Recensie

Als de intelligente Louise (16) uit Australie een jaar met een uitwisselingsbeurs naar een highschool in Chicago mag, komt ze in huis bij een gegoed middenklassegezin met 2 kinderen. Omdat haar ouders werkeloos zijn en haar zussen alleen met uitgaan en vriendjes bezig zijn, is ze blij met deze kans. Al gauw loopt ze echter stuk op de burgerlijkheid van het gastgezin, dat geen echte warmte en interesse voor haar heeft. Louise gaat stiekem roken, drinken en ten slotte speed gebruiken. Na de tweede keer wordt ze naar een streng internaat gestuurd, waar de directrice wel echte warmte geeft, ook als Louise vals beschuldigd wordt van diefstal. En onverwacht geeft haar eigen moeder haar toekomstkansen.

Dit is het debuut van de Australische (1968) die oorspronkelijk uit Ierland komt. Haar geestige verhaal geeft een overtuigend portret van een opmerkzame, intelligente tiener die zoekende is, en geeft pittige kritiek op de Amerikaanse middenklasse die meer met uiterlijk dan innerlijk bezig is. De vertaling leest prettig. Paperback; normale druk.

Biblion recensie, Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789029078160 | Hardcover | 316 pagina's | Meulenhoff | juni 2006

Vertaald door Peter Abelsen

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden