Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2015 - De KUNSTENAAR te boek

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67216 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2015 - De KUNSTENAAR te boek
Citaat van de dag

Misschien is dit wel het kenmerk van ware kunst: hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet.

Hans Warren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67225 door dettie
Geyerstein's dynamiek

Willem Frederik Hermans

Een Nederlandse journaliste bezoekt in Zuid-Frankrijk de jaarlijkse persbijeenkomst van de wereldberoemde, hoogbejaarde schilder Geyerstein. De journaliste probeert erachter te komen of hij een genie is of een charlatan.

Recensie

Nieuwe novelle, in dezelfde uitvoering als "Homme's hoest" en "Filip's sonatine" van Willem Frederik Hermans. Hoofdfiguur is een jonge weduwe.

ISBN 9789023408024 | Hardcover | 57 pagina's |De Bezige Bij | augustus 1992

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67226 door dettie
Citaat van de dag

Ik ga met schilderijen om zoals ik met de dingen omga, ik schilder een raam zoals ik door een raam naar buiten kijk. Als een raam in het schilderij er niet goed uit ziet doe ik het dicht, en ik sluit de gordijnen precies zoals ik zou doen in mijn eigen kamer.

Pablo Picasso

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67243 door dettie
Michael Redhill

Martin Sloane

Michael Redhill beschrijft het verhaal van een jonge vrouw die op zoek gaat naar een oude geliefde. In 1984 komt Jolene Iolas in aanraking met het werk van de kunstenaar Martin Sloane. Het is het begin van een briefwisseling tussen de twee die ten slotte uitmondt in een liefdesrelatie. Maar dan, zonder enige waarschuwing, verdwijnt Martin. Jolene raakt in een diepe drepressie. Juist wanneer zij haar leven weer enigszins op orde lijkt te hebben, krijgt ze bericht dat werk van Martin in Dublin wordt tentoongesteld. Ze reist naar Ierland in een poging het verleden te herbeleven en een antwoord te vinden op de vraag wat er met Martin Sloane gebeurd is.

In deze schitterende roman staan de grillen van liefde en vriendschap, de last van de persoonlijke geschiedenis en de kracht van kunst centraal.

Recensie

In 1984 begint de 18-jarige Canadese Jolene te corresponderen met kunstenaar Martin Sloane, van wie ze werk zag dat haar erg aansprak. De correspondentie leidt tot een lat-relatie, hoewel Martin 35 jaar ouder is. Aan de relatie komt een eind als Martin in 1990 na een bezoek van Jolene's beste vriendin, spoorloos verdwijnt. In 1999, als Jolene sinds kort een goede relatie heeft, wordt ze vanuit Ierland gebeld door Molly, die in een galerie in Dublin nieuw werk van Martin heeft gezien. Ze vliegt naar Dublin; door in contact te komen met Martins Ierse verleden krijgt ze de antwoorden die ze nodig heeft om haar huidige relatie voort te zetten.

Dit is de eerste roman van de Canadese auteur (1966) die eerst enkele poeziebundels publiceerde. Het boeiende verhaal, waarin Martins werk is geent op dat van kunstenaar Joseph Cornell, is sterk opgebouwd, met verrassende wendingen in zowel heden als verleden. Met subtiele humor en veel inlevingsvermogen wordt treffend duidelijk gemaakt waarom Martin niet anders kon. Redelijke vertaling. Omslagfoto in bruintinten van een jonge vrouw in een kamer. Paperback; vrij kleine druk.

Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789029072069 | Hardcover | 315 pagina's |Meulenhoff | november 2002

Vertaald door Nicolette Hoekmeijer

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67244 door dettie
Citaat van de dag

Kunstenaar is nog de enige onbeschermde titel in ons diplomaland. Je kunt het van de ene op de andere dag worden, door een eenvoudig wilsbesluit.

Simon Carmiggelt

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67256 door dettie
De schilder en de vogel

Max Veldhuis

Een arme schilder is dol op zijn schilderijen, maar het mooist vindt hij die van een vogel. Om aan geld te komen moet hij het schilderij met pijn in zijn hart verkopen aan een rijke man. De vogel heeft het helemaal niet naar zijn zin tussen al die dure spullen en hij gaat op zoek naar waar hij thuishoort. Maar hij is nergens welkom. Zou hij de schilder terugvinden?

Recensie

Een arme schilder maakt een schilderij van een vogel, dat door een rijke man wordt gekocht. De vogel krijgt heimwee en vliegt van het schilderij. Na veel omzwervingen brengt een jongen hem weer bij de schilder en gaat hij weer op het teruggekochte schilderij zitten.

Een soort fabel die duidelijk wil maken dat je om gelukkig te zijn niet rijk hoeft te zijn. Bovendien: oost west, thuis best.

De auteur heeft de moraal er niet bovenop gelegd maar keurig verpakt in een mooi verhaal met niet te moeilijk taalgebruik. De in warme kleuren uitgevoerde illustraties, feller en kleuriger dan in de meeste latere boeken van Velthuijs, zijn stevig omrand en niet al te gedetailleerd. Ze zullen met name jongere kinderen snel aanspreken. Het boek is uitstekend geschikt om in een groep kinderen te gebruiken en al vertellend de platen te laten zien. Illustraties en tekst vormen een uitstekende eenheid. Dit groot formaat prentenboek met een prima lay out is uitstekend uitgevoerd en kan tegen een stootje.

(Biblion recensie, Wim van der Schaaf.)

ISBN 9789055791330 | Hardcover | 32 pagina's |De vier windstreken | november 2007

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden