Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2015 - De WEG naar leesplezier

Lees meer
11 jaren 4 maanden geleden #66066 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2015 - De WEG naar leesplezier
Citaat van de dag

De eerste jaren waren een mooie tijd. Ik leefde met de natuur, sliep onder de sterren en maakte wandelingen met de drie honden die het plaatsje telt. Maar Namibië werd ontdekt door de reisindustrie. We begonnen geld te verdienen. En toen begon de ellende, want waar het geld komt, volgen de problemen. Ik was niet naar Afrika gekomen om geld te verdienen, om de schoonheid te verkwanselen.”

Ton van der Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 4 maanden geleden #66072 door dettie
De hongerende weg

Ben Okri

Okri brengt je in een roes waaruitje pas ontwaakt als je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. De alledaagse dingen om je heen hebben hun vanzelfsprekendheid verloren. Wie daar in slaagt, is een groot kunstenaar.

Ben Okri (Nigeria, 1959) kreeg voor De hongerende weg in 1991 de Booler De hoofdpersoon in deze groots opgezette roman is Azaro, een kind dat half in het rijk van de geesten, half in dat van de mensen leeft. De geesten proberen hem ertoe te bewegen terug te keren naar het land van de oorsprong. Maar om de glimlach van zijn moeder besluit hij in deze wereld te blijven.

Wie zal zeggen welke van deze twee werelden aannemelijker is? De wereld van tweebenige honden, blauwe bomen en wezens zonder vaste vorm, of die van verkiezingen, geweld en corruptie?

Met zijn fascinerende verbeeldingskracht is Okri een van de indrukwekkendste figuren uit de Engelstalige literatuur.

Recensie

Azaro is een mensenkind dat toebehoort aan de geestenwereld. Omwille van zijn ouders kiest hij voor het aardse bestaan, maar de geesten spannen samen om hem daarvandaan te halen.

Met dit gegeven creëert Okri (Nigeria, 1959) een fantastische wereld. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de chaotische gebeurtenissen in een Afrikaans land aan de vooravond van de onafhankelijkheid. Okri's spel met de realiteit is verbluffend. Alledaagse voorvallen en de werking van magische krachten vloeien, zoals dat ook bij Rushdie's 'Middernachtskinderen' (tegen de achtergrond van het onafhankelijk worden van India) het geval is, vlekkeloos in elkaar over.

Okri geeft met deze roman (Booker Prize 1991) niet alleen een indringend tijdsbeeld, maar doet ook recht aan 'de' Afrikaanse levensbeschouwing. Kleine druk.

(Biblion recensie, Erik Wester.)

ISBN 9789460032905 Paperback 492 pagina's Van Gennep januari 2000

Vertaald door Marta Vooren

Lees meer
11 jaren 4 maanden geleden #66073 door dettie
Citaat van de dag

Toverkunst wordt kunst als het niets meer te verbergen heeft

Ben Okri

Lees meer
11 jaren 3 maanden geleden #66094 door dettie
De weg naar Los Angeles

John Fante

In De weg naar Los Angeles, het eerste deel en volgens velen het hoogtepunt van de Arturo Bandini-cyelus, staat Bandini aan het begin van een lange weg naar roem en bloedmooie aanbidsters, onbegrepen en bespot door iedereen: zijn moeder, zijn zuster, zijn mede-slaven aan de lopende band. Maar Arturo Bandini, overwinnaar der krabben, sardinesverwerker, vriend van de groten der aarde, schrijver, zal uiteindelijk zegevieren.

Recensie

De Amerikaanse schrijver John Fante (1909-1983) heeft een aantal romans geschreven over zijn alter ego Arturo Bandini, een schrijver van Italiaanse komaf die vruchteloos droomt van een literaire bliksemcarrière. De eerste Bandini-romans verschenen in de jaren dertig. Een jaar voor Fante's dood verscheen de laatste ('Dromen van Bunker Hill', a.i. 98-31-051-8). In Fante's nalatenschap vond men echter nog de roman 'The Road to Los Angeles'.

In deze vroegste Bandini-roman (hier in het Nederlands vertaald) wordt Bandini verscheurd door grootheidswaan en zelfhaat. Vergeleken met latere Bandini's is deze eersteling vrij heftig: openhartig beschreven seksuele fantasieën en scheldpartijen waarin vooral de vroomheid van zijn zus het moet ontgelden, worden afgewisseld met aan waanzin grenzende dagdromen van genialiteit. Al die innerlijke beroeringen maken Bandini's functioneren er niet gemakkelijker op, wat leidt tot komische beschrijvingen van allerhande baantjes.

Fante heeft het zichzelf met het thema van de mislukte schrijver in de tijd van The American Dream niet gemakkelijk gemaakt. Het lijkt erop dat zijn authentieke stem nu meer op waarde wordt geschat. Verzorgde uitgave, normale druk.

(Biblion recensie, L. Torn.)

ISBN 9789060058190 Paperback 200 pagina's De Bezige Bij december 1998

Vertaald door Dirk-Jan Arensman

Lees meer
11 jaren 3 maanden geleden #66095 door dettie
Citaat van de dag

Het is ochtend, tijd om op te staan, dus sta op, Arturo, en ga een baan zoeken. Ga naar buiten en ga zoeken naar wat je nooit zult vinden. Je bent een dief en je bent een krabben-moordenaar en een liefhebber van vrouwen in klerenkasten. Jij vindt nooit een baan! Elke morgen als ik opstond voelde ik me zo. Nu moet ik een baan zoeken, godverdomme. Ik at mijn ontbijt, stopte een boek onder mijn arm, potloden in mijn zak, en ging naar buiten. Ik ging de trap af, de straat op, soms was het heet en soms koud, soms mistig en soms helder. Het maakte nooit uit, met een boek onder mijn arm, op zoek naar een baan.

John Fante

Uit: Op weg naar Los Angeles

Lees meer
11 jaren 3 maanden geleden #66124 door dettie
De weg naar huis

Lori Lansens

De vijfjarige Sharla wordt door haar moeder achtergelaten bij de bejaarde Addy, een sterke zwarte vrouw die zich over het verwaarloosde kind ontfermt. De aanwezigheid van Sharla, een meisje van gemengd bloed, brengt bij Addy herinneringen boven aan haar eigen veelbewogen jeugd in Rusholme, een door gevluchte slaven gesticht stadje in Canada.

De weg naar huis is een schrijnend maar tegelijkertijd hoopgevend verhaal over de genezende kracht van de liefde en van herinneringen. Het is een hartverscheurende roman in de geest van Witte oleander en De kleur paars, weids van opzet en van tintelende lyriek, geschreven met de vaardige hand van een meesterlijke verhalenverteller.

Recensie

Als de moeder van de 5-jarige Canadese Sharla met haar nieuwe vriend naar de VS vertrekt, dumpt ze haar kind bij een bejaarde zwarte vrouw in een caravan. Tussen de oude Addy en Sharla groeit een hechte band, waardoor Addy vaak moet denken aan haar moeilijke leven. Ze werd op haar veertiende verkracht en raakte zwanger, wat haar broer die verhaal bij de dader ging halen, het leven kostte, waarna ze het ouderlijk huis ontvluchtte. Haar zoontje stierf bij de geboorte, later trouwde ze en kreeg een dochter, maar man en kind kwamen later om bij een treinongeluk. Addy's zorg over wat er van Sharla moet worden na haar dood wordt weggenomen als ze toevallig Sharla's vader vinden.

Deze goed vertaalde debuutroman van de Canadese auteur, die eerder enkele filmscenario's schreef, werd in Canada een bestseller. Het verhaal is met bijzonder zekere hand geschreven; met veel inlevingsvermogen en inzicht wordt een boeiend en treffend beeld gegeven van de sterke oude vrouw, het kwetsbare meisje en hun leven in een nog steeds racistische wereld.

Paperback; vrij kleine druk.

ISBN9789023403395 Paperback 445 pagina's Cargo november 2002

Vertaald door Miebeth van Hoorn

Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden