Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2015 - Jong

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64815 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2015 - Jong
Ah, dat had ik niet begrepen. Maar ja nu weten we het tenminste helemaal is ook nooit weg. :D

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64819 door dettie
Jong en veelbelovend

Simone Henken

De serie 'Jong en Veelbelovend' is ontstaan nadat fotografe Simone Henken in januari 2006 verhuisde naar de Bijlmer, een wijk in Amsterdam Zuidoost. Daar raakte zij gefascineerd door het contrast tussen deze moderne nieuwbouwwijk en haar gemêleerde bevolking.

Vanaf het begin fotografeerde ze de jongeren in haar studio, op straat en bij hun thuis. De nu 16-jarige Shaghoefa volgt ze al langere tijd. Via de foto's zie je haar opgroeien. De foto's zijn representatief voor de buurt. Het onderwerp 'Jong en Veelbelovend' biedt een sterke boodschap, juist in een buurt die door buitenstaanders gezien wordt als achterstandswijk.

ISBN 9789077024799 Paperback 128 pagina's Uitgeverij De Graaff januari 2014

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64820 door dettie
Citaat van de dag

Vroeger waren alleen jongeren jong, nu doet iedereen aan die onzin

Vrij Nederland (Terzijde) 24.8.02

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64841 door dettie
De jongste pop

Rosario Ferré

Rosario Ferré vindt de inspiratie voor haar verhalen en romans niet zozeer bij haar geliefde voorbeelden Virginia Woolf, Anaïs Nin en Simone de Beauvoir. Nee, Ferré is ooit gaan schrijven nadat ze die 'andere stem' had gehoord, een volkse stem, die van haar roddelende tante. Over deze tante schreef ze het verhaal De jongste pop.

Recensie

De verhalen van Rosario Ferré hebben steeds een sprookjesachtige inslag en wemelen van zintuiglijke verfijning. Tegelijkertijd zijn ze volks van toon en doen ze denken aan verhalen die doorverteld werden en daardoor steeds imposanter zijn geworden. De meest bizarre voorvallen lijken gewoon, net zoals in een droom alles vreemd is, maar ook vertrouwd, alsof we het allemaal al eens meegemaakt hebben. Toch zijn politiek en de moeilijkheden van het land ook verweven in de thema's.

Ferré's stijl is uitermate gevoelig, zintuiglijk, en elegant.

Rosario Ferré (1938) is de eerste Puerto-Ricaanse schrijfster die internationale faam heeft bereikt. Haar roman 'Het huis aan de lagune' werd in 1995 genomineerd voor de Amerikaanse National Book Award. Een verhalenbundel voor literair geinteresseerde lezers die een exuberante vertelstijl niet schuwen. Kleine druk.

B. van Laerhoven

ISBN 9789052265285 Hardcover 128 pagina's Uitgeverij De Geus 4 december 2001

vertaald door Harriët Petri

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64842 door dettie
Citaat van de dag

Mijn familie bestaat uit: mijn vader, mijn moeder en ikzelf. Ik ben de jongste.

Anoniem

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64849 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema januari 2015 - Jong
Die is ook heel leuk!

Tijd voor maken pagina: 0.520 seconden