Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2015 - Jong

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64722 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2015 - Jong
Citaat van de dag

Je moet je nooit jonger voordoen dan je bent.

Auteur onbekend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64723 door dettie

Renate schreef : Het kwam voor mij als een verrassing. De naam O'Connor is natuurlijk wel vrij algemeen, dus mensen met deze achternaam hoeven geen familie van elkaar te zijn.

Het boek van Josph O'Connor moet ik beslist lezen, maar ik vrees dat ik nog wel even geduld zal moeten hebben. De bibliotheek heeft het wel in het Engels. De Engelse titel is trouwens 'The thrill of it all'. Dat is trouwens ook de titel van een boek over Brian Ferry en Roxu Music.

Redemption Falls van O'Connor was ook een prachtig boek, heel knap in elkaar gezet. Grote aanrader.

Misschien dat je dat dan eerst kunt lezen. Is wel een dikke pil.

Dettie

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64725 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema januari 2015 - Jong
En ik vond het niks, dan weet je dat ook..

Dettie, je had best je eigen recensie bij dat boek van vandaag kunnen zetten!!!

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64727 door dettie
Ha ja, dat had gekund Marjo, maar mijn recensie is zo lang! Dan had ik hooguit een stukje kunnen plaatsen.

Ik vond Jonge vlieger wel een erg prachtig boek. Werd helemaal blij toen ik het boek zag en voelde de hele mooie sfeer gelijk weer.

Dettie

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64737 door dettie
Jonge vlieger

Ellen van Velzen

Een betoverend debuut in de traditie van de grote vertellers

Zolang de inwoners zich kunnen herinneren, is het dorp waar Jani woont omringd door honderden vliegers, die dag en nacht in de lucht worden gehouden door twee mysterieuze vliegeraars: Oude Vlieger en Nieuwe Vlieger. Zij beschermen het dorp van oudsher tegen duistere krachten uit het woud, maar in het dorp worden ze niet meer helemaal serieus genomen. Want wie gelooft nou nog echt in het grote kwaad dat het dorp bedreigt?

Als Jani wordt verkozen tot Jonge Vlieger, en door de twee vliegeraars wordt ingewijd in de geheimen van de vliegers, begrijpen zijn leeftijdsgenoten nog maar weinig van hem. Hij wordt het mikpunt van spot, tot de dreiging uit het woud opdoemt...

Recensie

Jani (12, ik-figuur) wordt opgeleid tot Vliegeraar. Zijn wereld is overzichtelijk: zijn bergdorp wordt beschermd door honderden vliegers, die symbool staan voor de geesten van evenzovele voorouders. De proloog en diverse van de 21 hoofdstukken eindigen met een cliffhanger, waardoor de spanning knap wordt opgebouwd. Wat houden Ouwe en Nieuwe Vliegeraar, Dan en Wes, voor Jani geheim?

De Vliegeraars worden ondanks hun beschermende taak gepest door de kinderen uit het dorp. Jani is anders en vervreemdt langzaam van zijn vriendin Maan. Zij laat zich beïnvloeden door de andere kinderen.

De verhouding tussen Jani en Dan is vanaf het begin vertrouwd. De relatie met Wes verloopt aanvankelijk moeizaam, ondanks verwante ervaringen. Beschrijvingen, gedachten en dialogen in eenvoudig en zorgvuldig taalgebruik vormen een evenwichtig verhaal.

Het verrassende slot doet nadenken over onze plaats in de wereld en de betekenis van het geloof in een goden- of geestenwereld. Dat maakt dit bijzondere debuut van een evolutionair biologe meer dan een knap opgebouwd, spannend verhaal.

Een mix van fantasy en realiteit, geschikt voor een breed publiek. Biedt daarnaast voor nadenkende, ervaren lezers een extra betekenislaag. Vanaf ca. 12 jaar.

C. la Roi

ISBN 9789047703983 Hardcover 220 pagina's Lemniscaat maart 2013

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #64738 door dettie
Citaat van de dag

Fantasie is de hoogste vlieger die we kunnen oplaten

Lauren Bacall

Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden