Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58207 door dettie
Berdine heeft weer een mooie lijst met titels gestuurd.

En het begint al goed... het eerste boek is alweer besteld... nu nog leestijd :-)

Elke dag een nieuw boek over dit thema.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58212 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken
Oh verhip. Deze van vandaag heb ik net uit. Moet ik nog iets over schrijven. :oops:

Heb je deze besteld, Dettie?

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58213 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken
Ja besteld en betaald, niet duur trouwens...

lijkt me een mooi boek dus ben benieuwd wat je erover te vertellen hebt.

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58218 door WilV
Leuk thema weer!

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58244 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken
Seizoen van de trek naar het noorden

Tayyib Salih

De jonge verteller in Seizoen van de trek naar het noorden keert na een jarenlange studie in Europa terug naar zijn geboortedorp in Soedan. Het zijn de jaren zestig van de vorige eeuw; Soedan heeft net de onafhankelijkheid bereikt. In het dorp ontmoet hij Moestafa, een nieuwe bewoner, die in tegenstelling tot de anderen geen blijk geeft van enige bewondering voor zijn prestaties en zelfs een bijna vijandelijke afstandelijkheid toont. De verteller is vastbesloten achter de identiteit van deze mysterieuze vreemdeling te komen. Wat hij dan over hem ontdekt, wakkert behalve nieuwsgierigheid ook wanhoop en woede aan.

Recensie

De ik-figuur van deze roman keert terug in zijn geboortedorpje langs de Nijl in het pas onafhankelijk geworden Soedan van de jaren zestig, na een jarenlang verblijf in Engeland. Hij ontmoet een vreemde man in zijn dorp en raakt zo gefascineerd, dat het verdere verhaal zich ontspint rond deze Moestafa, diens verleden, diens huidige leven, en diens relatie tot de ik-figuur. Er is een continue golfbeweging van actualiteit en flashbacks, met gefragmenteerde informatie, met groot gevoel voor dramatiek gebracht.

Het contrast tussen de resolute Moestafa en de besluiteloze ik-figuur kan men zien als een confrontatie tussen de verteller en zijn (gedroomde) tweede ik.

Een boeiend geschreven document over twee werelden, twee karakters, verleden en heden, ratio en passie. Geen wonder dat deze roman van de Soedanese auteur (1929) reeds behoort tot de Arabische klassieken. Het boek verdient een brede lezerskring. Normale druk.

Redactie

ISBN 9789045005683 Paperback 172 pagina's Lj Veen september 2008

Vertaald door Kees Versteegh

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58245 door dettie
Citaat van de dag

De helft van de schors van een boom weet van het bestaan van de noordenwind niet af.

Jules Renard

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden