Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50313 door dettie
Citaat van de dag

De zondagen uit mijn jeugd zullen me altijd bijblijven als de mooiste uren uit mijn leven.

Vaak zat ik het dikke boek te lezen en onderhand speelde mijn moeder op de piano.

Wij hadden maar één keer vlees in de week en dat was op zondag.

(J.M.A. Biesheuvel, Storm op zee, blz. 7)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50340 door dettie
De Bijbel voor ongelovigen

het begin. Genesis

Guus Kuijer

De Bijbel is een fascinerend boek. Onze westerse cultuur is ondenkbaar zonder het heilige boek van de christenen. Maar: wie niet gelovig is, leest het niet. En dat is jammer, want het bevat een aantal van de allermooiste verhalen uit de wereldliteratuur. Guus Kuijer vertelt ze na, voor ongelovigen. Te beginnen met het eerste boek, Genesis.

Genesis is een familieroman over een groep koppige mensen, met als leider Abraham, die vanuit Irak in Egypte terechtkomt. Het boek bevat ook de verhalen over Adam, Eva en de slang, over de zondvloed en de toren van Babel. Al die verhalen vertelt Kuijer opnieuw, vanuit het perspectief van de underdog. Vaak is dat een zoon of een vrouw, een verschoppeling of een bastaard, en daardoor worden de bekende verhalen nieuw en verrassend. Zowel voor wie de Bijbel kent als voor wie er nooit in las is De Bijbel voor ongelovigen een reis door een bekende wereld die ons toch zo vreemd is.

De Bijbel van Kuijer leest als een roman.

Recensie

De vooral als kinderboekenschrijver bekende auteur heeft de grotere verhalen uit het bijbelboek Genesis geclusterd tot een zestal verhalen voor volwassenen. De verhalen zijn gegroepeerd rond een bepaalde hoofdpersoon, zoals Adam, Sara, Benjamin en anderen die ieder als ik-figuur het verhaal vertellen. In deze uitgave ligt het accent op het levendig vertellen van het verhaal. En dan speciaal voor ongelovigen die normaliter bijbelse verhalen laten voor wat ze zijn. Kuijer wil deze verhalen juist op een aansprekende manier onder hun aandacht brengen. Hij last daartoe hedendaagse vragen en overwegingen in om het ongelooflijke te verduidelijken. Een vondst is het gebruik van bijbelse uitdrukkingen, die meestal uit andere bijbelse boeken komen. In een nawoord licht Kuijer zijn keuze toe om de verhalen zo te vertellen als hij hier in deze uitgave doet.

W.H.J. van Stiphout

ISBN 9789025370053 Paperback 288 pagina's Athenaeum-Polak & Van Gennep oktober 2012

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50341 door dettie
Citaat van de dag

Ongeloof is de hardnekkigste godsdienst.

Bertus Aafjes

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50362 door dettie
In het begin was er… Bob

Meg Rosoff

In het begin was er… Bob.

En Bob schiep hemel en aarde, en de dieren in het veld, en de wezens in de zee, en nog vijfentwintig miljoen andere soorten, inclusief een heleboel verrukkelijke meiden. En dat allemaal in zes dagen. Zes dagen! Geen geringe prestatie, Bob. Geen wonder dat de aarde zo'n puinhoop is.

Stel je voor dat God een typische puber is. Hij is lui, slordig, met zichzelf bezig, seksbelust… en staat op het punt Lucy te ontmoeten, het mooiste meisje op aarde. Helaas is het zo dat altijd wanneer Bob verliefd wordt, er rampen volgen. Laten we bidden dat Bob niet verliefd wordt op Lucy.

Recensie

God is een jongvolwassene die als Schepper alles goed voor elkaar en onder controle denkt te hebben. Wanneer hij in een oogopslag verliefd is geworden op de schone, sterfelijke Lucy, merkt hij dat hij toch alle zeilen bij moet zetten om haar in zijn bed te krijgen. Knap opgebouwd verhaal in levendige, vaak beeldende taal. De groteske situaties stapelen zich op, totdat de wereld een soort tweede zondvloed meemaakt en er een uitweg uit de spanning moet komen. Met veel verwijzingen naar Bijbelse verhalen.

Meg Rosoff is een internationaal bekroond auteur. In het Nederlands verschenen onder meer 'Hoe ik nu leef', 'Het toevallige leven van Jusin Case' en 'Wat ik was'. In dit boek snijdt zij wederom grote thema's aan als verantwoordelijkheid, vrijheid en het lot. Hierbij komen vragen aan de orde die lezers van allerlei leeftijden en achtergronden aanspreken, zoals: bestaat er een God? Waarom zijn we geschapen met hersens die ons onze sterfelijkheid doen beseffen? Waar begint en eindigt onze verantwoordelijkheid? Maar ook: hoe behandelen we dieren? Bijzonder originele roman over zowel alledaagse zaken als grote levensvragen met een geheel onverwachte ontknoping. Eerder werd de Engelse editie 'There is no dog' aangeboden. Vanaf ca. 15 jaar.

K. Ghonem-Woets

ISBN 9789025370053 Paperback 255 pagina's Moon december 2011

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50363 door dettie
Citaat van de dag

Begin niet, of zet door.

Ovidius

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50366 door marjo
Die Ovidius heeft makkelijk praten...

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden