Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50092 door dettie
Het dagboek van Bridget Jones

Helen Fielding

'Zondag 8 januari

58,5 kilo (z.goed),

alcoholische consumpties 2 (uitstekend!),

sigaretten 7,

calorieën 3100 (slecht).'

In Het dagboek van Bridget Jones beschrijft Helen Fielding het vrolijke leven van een jonge werkende vrouw en haar strijd tegen de overmatige consumptie van alcohol en calorieën, tegen de verleiding van de sigaret en tegen het allesoverheersende verlangen naar de Enige Echte, de ware man.

Bridget Jones, voorbeeld voor velen, is inmiddels een begrip: met haar hilarische en meeslepende notities veroverde ze een miljoenenpubliek. De blunderende Bridget, haar trouwe vriendinnen en de serpenten die op haar toekomstige minnaar azen zijn nu al uitgegroeid tot iconen van de eenentwintigste eeuw.

NBD|Biblion recensie

Bridget Jones, 59 kilo, medewerkster bij een uitgeverij, beschrijft in haar dagboek een jaar uit haar leven. Zij start dat jaar met talloze goede voornemens zoals minder drinken, minder roken, minder eten en beschrijft dagelijks de stand van zaken waarbij duidelijk wordt dat haar liefdesleven van grote invloed is op haar alcohol, calorie- en nicotinegebruik. In dagboekfragmenten is het dagelijks leven van een jonge, alleenstaande vrouw te lezen en de invloed die door haar onmiddellijke omgeving op haar wordt uitgeoefend, wat een hilarisch beeld geeft van deze tijd.

Het dagboek is als feuilleton in de Engelse "Independent" verschenen en heeft als zodanig ook meer kracht. In boekvorm blijft het fragmentarisch en anecdotisch, maar als hedendaagse schelmenroman wel de moeite waard. Goedkope paperback; normale druk.

(Biblion recensie, M. van Wersch-de Heus.)

ISBN 9789079487035 Paperback 254 pagina's United Media Company maart 2008

Vertaald door Martha Heesen, Tjadine Stheeman, G. Baarsman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50093 door dettie
Citaat van de dag

Wanneer je net 10 kilo bent afgevallen, vraagt er altijd wel iemand: Ben je naar de kapper geweest?

Sandra Wasserman

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50112 door dettie
Wat jij wilt, schat

Sanderijn Cels

Een jonge advocate is vol toewijding met haar werk en haar carriere bezig. Dan wordt ze ineens ontslagen. Vanaf dat moment neemt haar leven een andere wending: ze besluit tot een nieuwe carriere als de perfecte vrouw. Ze gaat hiervoor in de leer bij een oudere dame en leert van haar alle kneepjes van het 'vak'.

Dit hilarische, vlot geschreven boek past in de traditie van 'Bridget Jones'-achtige lectuur. Het is een parodie op zelfhulpgidsen voor singles op zoek naar een partner, compleet met een handleiding van bekende rolmodellen als Jacky Kennedy. Daarnaast steekt het boek de draak met de vele adviezen die gegeven worden om met mannen om te gaan en hem als partner te behouden. Achterin is een lijst met mantypen opgenomen, met tips hoe hem te verleiden of juist zo snel mogelijk weer te dumpen. In een aansprekende, hedendaagse stijl geschreven, bevat veel komische dialogen en grappige zinswendingen.

Het boek laat zich lezen als een soort omgekeerde chicklit en pretendeert niet meer te zijn dan een vermakelijk boek met net even een ander invalshoek dan de gebruikelijk politiekcorrecte benadering van zelfstandige vrouwen. De auteur is bekend van haar non-fictietitels 'Grrls!' en 'De keukenprinses: kookboek voor bevrijde vrouwen'.

Volle bladspiegel, normale druk.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789044608045 Paperback 297 pagina's Prometheus april 2006

Vertaald door Martha Heesen, Tjadine Stheeman, G. Baarsman

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50113 door dettie
Citaat van de dag

Van alle redenen om een boek te lezen is plezier wel het meest in ongenade geraakt.

Gerrit Komrij

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50128 door marjo
Arme Gerrit, misschien bij zijn boeken...plezier is bij mij heel erg belangrijk hoor!

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50133 door dettie
Ik denk dat het anders bedoeld is. Tegenwoordig mag je weinig plezier meer hebben in het lezen zelf. Alles moet verantwoord zijn, je mag niet meer zeggen ik lees omdat ik het leuk vind. Ik lees omdat ik lezen fijn vind enz.

Ik denk dat hij dát bedoelde.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden