Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2011 Zand, zand en nog eens zand

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39892 door marjo
Ik moet zeggen dat dit thema wel heel aparte boeken voorschotelt! Boeken waar ik niet naar zou zoeken, zelfs maar naar zou kijken. Helemaal niet het soort boeken dus, die ik zou lezen. En toch zitten er best bij die interessant lijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39893 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2011 Zand, zand en nog eens zand
Nou het boek Het zandkasteel van Ton van der Lee was alvast prachtig.

Dat had ik nooit gezien als berdine het niet op haar titellijst had gezet. En dit boek (Het huis aan het strand) lijkt me ook wel wat.

Ook Sporen in de woestijn trekt me wel, en, en en .... zovéél mooie boeken!

Dettie

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39899 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2011 Zand, zand en nog eens zand
Meisje van het strand

Pramoedya Ananta Toer

Een meisje van veertien wordt uitgehuwelijkt aan een rijke Javaanse edelman. Uit haar geliefde vissersdorp, waar ze in rechtstreeks contact is met de zee en het strand, verhuist ze naar de stad. Daar komt ze in een luxueuze omgeving terecht. In plaats van bevelen op te volgen leert ze die nu zelf geven. Maar tegenover haar man is en blijft haar positie er een van volstrekte onderworpenheid.

NBD|Biblion recensie

Een eenvoudig Javaans meisje van 14 jaar uit een dorpje van zeevissers wordt uitgehuwelijkt aan een welvarende, haar onbekende edelman. Zij komt terecht in een feodaal leven, vol regels, etiquette, rijkdom en intriges. Haar kinderlijke spontaniteit brokkelt af. De nieuwe leefomstandigheden kneden haar tot een nieuwe persoon. Als vrouw des huizes moet zij heersen, als vrouw van haar oudere echtgenoot totaal ondergeschikt, loyaal en onderdanig zijn. Gekooid zit zij in huis, afgesloten van de buitenwereld. Eénmaal mag zij haar geboortedorpje bezoeken en bloeit even op. Zodra zij een kind heeft gekregen, wordt ze afgedankt en weggestuurd, met achterlating van de baby.

Ingetogen stijl, met duidelijke rustige schrijftrant. In een verhelderend nawoord meldt de vertaalster beknopt de interessante lotgevallen van het boek (in Indonesië verboden) en zijn beroemde auteur.

Korte woordenlijst. Paperback; kleine druk.

(Biblion recensie, B.C. Meulenbeld.)

ISBN: 9789052267661 Paperback 254 pagina's | Uitgeverij De Geus | juni 1999

Vertaald door Angela Rookmaaker

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39900 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb heel veel Nederlands gelezen. Maar in mijn jonge jaren letten we niet op de namen van schrijvers. Wij lazen gewoon literatuur. De namen kenden we niet.

Pramoedya Ananta Toer

Bron: Interview in Trouw

www.antenna.nl/~fwillems/nl/poez/pram/toertr.html

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39905 door dettie
Strand en duin

Claus-Peter Hutter

Kusten ontstaan door het ingewikkelde samenspel van zand, zee, wind en plantengroei. Wandelen langs de kust roept daarom allerlei vragen op. Hoe zijn duinen ontstaan, wat zijn precies getijden, wat voor vogels zie ik, wat zie ik in het aanspoelsel, wat zijn dat voor zandhoopjes midden op het wad die eruitzien alsof een tube is uitgeknepen, wat voor planten zie ik in de kwelder, enzovoort. Dit boek geeft op een groot aantal van die vragen antwoord en geeft tevens aan waarop u moet letten als u wilt wadlopen, hoe u uw vondsten kunt verzamelen en hoe en waar u het beste naar vogels kunt kijken. Vogeltrek hoort bij kusten en komt dan ook uitgebreid aan bod. Tot slot wordt ingegaan op de gevaren die deze waardevolle natuurgebieden bedreigen en wat wij daaraan kunnen doen.

Behalve duinen en zandstranden worden ook andere kustvormen besproken, namelijk hafkusten en krijtrotsen met kiezelstranden langs de brakke Oostzee en de kusten rond de Middellandse Zee. Ook worden de 'rotskusten' (dijken en dergelijke) in ons eigen land besproken, want al zijn ze kunstmatig, ze zijn niet minder boeiend. Strand en duin bevat ruim 120 afbeeldingen in kleur en talloze tekeningen.

ISBN: 9789052103068 Paperback 62 pagina's | Tirion Uitgevers |

Vanaf 12 jaar Vertaald door Joop De Leeuw

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #39906 door dettie
Citaat van de dag

Devies van een badplaats: pluk de dagjesmens.

Jan G. Elburg

Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden