Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juni 2011 - Auteurs en hun vaste speurder

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38861 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ellery Queen met

Ellery Queen

Moord achterstevoren

Elerry Queen

De moordenaar moest wel een bijzonder vreemde inval hebben gehad toen hij niet alleen alles in de kamer ondersteboven en achterstevoren zette, maar zelfs de moeite nam het slachtoffer zijn kleren achterstevoren aan te trekken. Het leek volslagen krankzinnig, maar bij nader inzien moest Ellery Queen toegeven dat er systeem in zat.

Een vreemde zaak: niemand had de moordenaar gezien, en trouwens, wie was het slachtoffer en waarom was hij vermoord? Queen junior noch zijn vader had ooit een zo merkwaardige misdaad moeten oplossen...

Net voor het begin van de jaren dertig werden de eerste boeken van Ellery Queen (de twee neven Frederic Dannay en Manfred B. Lee) gepubliceerd.

De boeken van Ellery Queen (met daarin vaak de hoofdpersoon die ook naar de naam Ellery Queen luistert!) behoorden (en behoren nog altijd) tot de meeste geliefde Prismadetectives.

ISBN 9789031506163 |Paperback 160 pagina's | Uitgeverij het Spectrum | april 2011

Vertaald door André E. Steentjes
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38862 door dettie

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38871 door dettie
Henning Mankell met Wallander

De jonge Wallander

Henning Mankell

De jonge Wallander bevat vijf lange verhalen en novellen. Henning Mankell beschrijft hierin enkele episoden uit het leven en de loopbaan van Kurt Wallander voordat hij in 1990 als inspecteur geïntroduceerd wordt.

In een voorwoord gaat Mankell in op achtergrond van de verhalen: `Wat is er allemaal met Wallander gebeurd voor het begin van de romanserie? Dus, om een exacte datum te noemen, voor 8 januari 1990? Die vroege winterochtend dat Wallander uit bed gebeld werd, de inleiding tot Moordenaar zonder gezicht . Ik kan goed begrijpen dat men zich afvraagt hoe het allemaal begonnen is. Als Wallander de arena betreedt is hij 42 jaar, bijna 43. Hij is dan al lang bij de politie, hij is getrouwd geweest, gescheiden, heeft een kind, en is op zekere dag uit Malmö vertrokken om zijn geluk in Ystad te beproeven.

De lezers hebben zich afgevraagd hoe het allemaal begonnen is. En ikzelf natuurlijk ook.

Een paar jaar geleden, toen ik het vijfde boek, Dwaalsporen, net af had, besefte ik dat ik in mijn hoofd verhalen aan het schrijven was die vóór het begin van de romanserie speelden. Wederom die magische datum, 8 januari 1990.

Nu heb ik die verhalen gebundeld.'

ISBN 9789044515893 |Paperback 506 pagina's | De Geus Pocket | midprice editie | oktober 2009

Vertaling: Edith Sybesma

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38872 door dettie
Citaat van de dag

Over Kurt Wallander:

Er zijn weinig overeenkomsten tussen hem en mij. We zijn wel even oud, we werken veel en we houden van opera's. Dat is alles, voor de rest zijn er veel verschillen. Wallander zou geen goede vriend van me zijn. Waarschijnlijk is het gemakkelijker te schrijven over iemand die je niet zo graag mag.

Henning Mankell

Bron: www.wallander-web.de/

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38875 door dettie
Robert van Gulik met Rechter Tie

Het Chinese lakscherm

Robert van Gulik

Het Chinese lakscherm is de tweede zaak voor rechter Tie: een verhaal vol humor en oosterse wijsheid van diplomaat en China-kenner Robert van Gulik. Teng, een collega van rechter Tie, roept zijn hulp in bij een uiterst vreemde moordzaak. Met zijn eigen, zeer ongewone onderzoeksmethoden weet Tie de daders voor het gerecht te slepen. Maar wanneer Tie het gecompliceerde mysterie uiteindelijk denkt te hebben opgelost, wacht hem nog een weerzinwekkend geheim.

NBD|Biblion recensie

Rechter Tie raakt betrokken bij een drietal zaken, waarbij moord en een Chinees lakscherm een belangrijk onderdeel vormen.

Robert van Gulik (1910-1967) is genoegzaam bekend als schepper van de Chinese rechter en scherpzinnige speurder Tie. Mede door zijn grondige kennis van Oosterse culturen - hij was doctor in de Oosterse Talen en jarenlang tot zijn dood diplomaat in China en Japan - schept hij een authentieke en geloofwaardige achtergrond voor zijn verhalen, hoewel hij af moest wijken van het traditionele Chinese 'detective'-verhaal (waar de schurk zo mogelijk al op de eerste bladzijde bekend is). Zelf illustreerde hij zijn verhalen ook met pentekeningen, zoals in dit boek. Deze herdruk is voorzien van een informatieve inleiding van Jan Willem van de Wetering. Kleine druk, grauw papier.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789022538975 |Paperback 204 pagina's | De Boekerij | september 2004

Lees meer
15 jaren 1 maand geleden #38876 door dettie
Citaat van de dag

Robert van Gulik heeft de pijp al weer geruild voor een verse sigaret. Uit zijn zak zijn kleine kaarten mee naar boven gekomen. Daarop schrijft hij in verloren ogenblikken en tussen de bedrijven door op het ministerie, dialogen, die later verwerkt worden in Rechter Tie-roman of -strip.

Overdag heeft hij zijn gewone werk en 's avonds vraagt zijn gezin aandacht. Hij helpt zijn kinderen altijd met het huiswerk. ,,Mijn beste tijd om te schrijven is 's avonds tussen 11 en 1 uur als de familie naar bed is." Dan komen de kaartjes met dialogen op tafel en schrijft hij uit, wat hij in bus of tram heeft zitten uitdenken. ,,Ik rijd nooit in een auto in de stad, omdat je meteen om een lantaarnpaal heen zit als je even je gedachten laat gaan."

Bron: www.rechtertie.nl/van_gulik/kranten/artikel_nvhn.jsp

-

Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden