Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2009 - Theater en film

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31228 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Tuschinski - droom, legende en werkelijkheid

de geschiedenis van het theater

Jesse Goossens

In Tuschinski - droom, legende en werkelijkheid vertelt Jesse Goossens over de feitelijke gebeurtenissen in en rond Theater Tuschinski, met name aan de hand van intensief archiefonderzoek en de vondsten die men deed tijdens de verbouwing, waarbij Jesse rechtstreeks berokken was. Daarnaast tekent ze verhalen op - levendige herinneringen van vele betrokkenen gedurende meer dan tachtig jaar Tuschinski.

Verrassende geschiedschrijving van het ruim 80 jaar oude Theater Tuschinski in Amsterdam, de mooiste en bekendste bioscoop van ons land en wellicht van geheel Europa. Dankzij een jarenlange, grondige restauratie zijn veel originele details teruggevonden in het legendarische filmpaleis van de Poolse immigrant Abraham Tuschinski, zoals de unieke Art-Deco schilderingen van Willem Kromhout uit 1921 en van Pieter den Besten uit 1931. Aan de hand van uitputtend archiefonderzoek alsmede herinneringen van voormalige werknemers is een zeer compleet beeld ontstaan van de belangrijke plaats die het theater heeft ingenomen in het Amsterdamse uitgaansleven, zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog: bijv. cabaret- en varieteshows met bekende namen in het voorprogramma en spraakmakende premieres met wereldberoemde filmsterren.

ISBN 9789055019670 Paperback 253 pagina's | Bzztoh | april 2002
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31229 door dettie
Citaat van de dag

"Als je droomt van een donut is dat een droom, geen donut.

Als je droomt van reizen, reis je al."

Mark Halter

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31234 door dettie
Tati

A. Meskens

Hoe houd ik mijn passie uit? Dat vroeg de filosofe Ann Meskens zich af en ze schreef een boek over haar levenslange voorliefde voor de films van Jacques Tati (1907-1982). Ze keek telkens opnieuw naar klassiekers als Les Vacances de M. Hulot, sleepte haar vriend mee op bedevaart om zelf een Hulot-vakantie te houden en kocht zich arm aan boeken - het obsessieve gedrag van een liefhebber. Intussen begon de ernstige filosofe in haar zich vragen te stellen over de vrolijke Tati-fan die ook in haar huisde: Wat zoekt zij toch? De waarheid? Het geluk?

NBD|Biblion recensie

Uitgeverij Lemniscaat wil filosofie aantrekkelijker maken door in de nieuwe serie 'De passie van...' denkers over hun passie te laten vertellen. In deze eersteling verhaalt de Belgische auteur (1965, filosofe, ethica, publiciste en redactrice) over haar levenslange passie voor de Franse filmer/komiek Jaques Tati (1907-1982). Ze begint met een inleiding over de vooroordelen tegenover de filosofie en de wens terug te keren tot de oervraag: wat is geluk?

Daarna bespreekt ze in de volgende lange hoofdstukken vooral de vier belangrijkste films van Tati (waarvan ze Playtime als zijn meesterwerk ziet) in een caleidoscopische mengeling van anekdoten uit haar persoonlijke bedevaart naar plaatsen waar Tati heeft gefilmd, feiten/anekdoten/interpretaties uit biografieen en filmartikelen, filosofische en cultuurhistorische terzijdes, met als hoofddoel: plezier in het kijken. Het resultaat is een persoonlijk (openhartig en direct), lezenswaardig en vooral aanstekelijk essay (waar de diepte aan de oppervlakte ligt), dat niet alleen filosofen en filmliefhebbers zal weten te bekoren.

Met korte biografie van Tati.

(Biblion recensie, J. Hodenius)

ISBN 9789056377618 Hardcover 120 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2005

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31235 door dettie
Citaat van de dag

"Zoals de geit die een film opknabbelde, en zei: "Ik vond het boek beter.""

Louis Paul Boon

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31253 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet het, ik was er een paar dagen niet, maar daarom hoefde je het citaat nog niet dubbel te doen!! Ha ha..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31258 door dettie
Mijn rol in de film

John Irving

'Als ik zin heb om regisseur te zijn, schrijf ik een roman.' Jonh Irving

In het eerste hoofdstuk van 'Mijn rol in de film' (een titel die voor meer dan een uitleg vatbaar is) onthult de Amerikaanse schrijver John Irving dat een aantal van de in zijn roman 'De regels van het ciderhuis' beschreven gebeurtenissen is ontleend aan de praktijk van zijn grootvader, Frederick C. Irving (1883-1957), geneesheer-directeur van een kraamkliniek in Boston. Het waren de vakpublicaties van deze man die hem het idee voor zijn boek aangereikt hebben. In 1980 maakte hij de eerste aantekeningen, in 1985 verscheen het. Daarna begon een uitputtende slag met Hollywood om het boek te verfilmen op een wijze die de volledige goedkeuring van de auteur had. Daartoe schreef hij zelf in 1986 een scenario, dat hij vele malen grondig omwerkte tot het uiteindelijk in 1998 door Lasse Hallström in beelden werd vertaald.

Mijn rol in de film' gaat over de dertien jaar dat John Irving bezig is geweest zijn roman 'De regels van het ciderhuis' te bewerken tot een film - voor vier verschillende regisseurs. Irving beschrijft op een nuchtere, aangename wijze de grote en kleine problemen, tegenslagen en onenigheden die zich voorgedaan hebben. Zelf vervult hij in de film een klein rolletje als 'misprijzende stationschef'. Op de eerste van de 55 zw.w. filmfoto's in een op ander papier gedrukt katern zien we hem nors kijkend over het perron stappen. Dit personage staat ook op de voorzijde van het omslag.

ISBN 9789023438960 Hardcover 142 pagina's | De Bezige Bij | maart 2000

Vertaald door Rien Verhoef, Else Hoog

Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden