Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2009 - Zomer

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29358 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zomerboek

Tove Jansson

De kleine Sophia brengt met haar vader en grootmoeder de zomers door op een eiland. In de wijze en vooral ook geestige gesprekken die de oude vrouw en het jonge meisje met elkaar voeren, komen de angsten en verlangens van het meisje, het verleden van de grootmoeder op een betoverende en ontroerende manier tot uitdrukking. Tegen de achtergrond van moerassen en bossen en de altijd aanwezige zee schildert Tove Jansson zonder enig spoor van sentimentaliteit of valse emotie de verhouding tussen een grootmoeder en haar kleindochter.

ISBN 9789046701447 Paperback 158 pagina's | Pandora Pockets | augustus 2006

Vertaald doro Cora Polet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29359 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb er nooit spijt van gehad een bepaald boek te hebben gekocht, maar wel kan ik met veel weemoed terugdenken aan die boeken - gelukkig niet zo erg veel - die ik heb moeten laten staan omdat ik er op dat moment geen geld voor had, of zelfs dacht: nu ja, een andere keer maar. Maar die "andere keer" komt vaak nooit weerom.

C Buddingh'

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29364 door dettie
Zomer

Wim Romijn

Zomer: het koren moet worden geoogst, de akker bewerkt en het gras gemaaid. De boer en zijn vee zijn druk tijdens de warme dagen. Maar er is ook tijd om een boerenbruiloft te houden en te genieten van de natuur.

Kunstschilder en illustrator Wim Romijn neemt u in dit boeiende kijk- en leesboek mee naar de werkzaamheden in het veld, de akkers en de weiden en vertelt er in korte bewoordingen over.

Een kijkje in het boerenleven, dat u terugbrengt naar een tijd die inmiddels tot het verleden behoort.

De serie Landelijke Idylle bestaat in totaal uit vier boekjes, die de seizoenen van het boerenbestaan volgen. Prachtige vierkleuren uitgaven voor jong en oud, om te bekijken en om uit voor te lezen. De boeken ademen de sfeer uit van het klassieke landleven, een schildering van het leven op en rondom de boerderij waarbij het boerenpaard een onmisbare hulp was.

ISBN 9043508829 Hardcover / 48 pagina's / Have, Ten / april 2004

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29365 door dettie
Citaat van de dag

Alles is mooier in de zon, zelfs de regen.

R. Vogelzang

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29374 door dettie
Een kluchtige zomerreis

A.M. de Jong

DE VOORBEREIDiNG

Ik hel over tot de mening, dat de voorbereiding van een reis veel meer genot geeft, dan de reis zelf. Allereerst is er al het feit, dat niets je tegenvalt, omdat je alles alleen in je verbeelding beleeft. Wat niet betekent, dat ik tevreden zou zijn met een reis in de verbeelding alleen. Maar het plannen maken, zie je, dat is voor iemand met een beetje fantasie een onbetaalbaar genot. Telkens verandert het plan en dat is het fijne. Daardoor wisselen onophoudelijk de vergezichten van je verbeelding en een argeloos lezer kan zich eenvoudig niet voorstellen, hoeveel je zien en beleven kunt, zonder je kamer te verlaten. Vergeet niet, dat elk verworpen plan een reis betekent, die achter de rug is!

Jordaan en ik zouden samendnaar Salzburg in Oostenrijk gaan, heel rustig en gewoon, want het mocht niet veel kosten. Ik kende Salzburg van een vroegere excursie en leidde Jordaan in in de genietingen, die hem wachtten. Samen zagen we Keulen en Neurenberg en Stuttgart en München. De steden waren wondermooi! We keken van de top van de grimmige Untersberg neer in de schone vallei, waar Salzburg met z'n rotsvesting als een vergeten bouwdozending langs de Salzach ligt. Het was verrukkelijk! We avondmaalden in de Sankt-Peterkeller en dronken de koele wijn, die de proost* bewaart in zijn machtige kelders; voldaan streken we over onze buiken en keken elkaar betekenisvol aan: het smaakte belangrijk lekker.

*proost = kloosterhoofd, deken

Uitgever: Querido’s softcover, geïllustreerd met 79 tekeningen van Jordaan, april 1929

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29375 door dettie
Hartje zomer

krijgt

iedereen

ineens

zigeuner bloed

Loesje

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden