Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2009 - Evolutie

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27474 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik zie de Dodo vandaag, en ik denk meteen aan het blije hoofd van Boudewijn Buch...niemand kon over de Dodo vertellen zoals hij.

Leuk boek.

Groeten

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27475 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het was een tip van Elvira. Goeie tip! Ik wil het gelijk hebben.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27476 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik had er vorige week op de radio over gehoord. Maar ik ben dus niet zo alert als Elvira!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27477 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Ik ben er twee keer in begonnen en het is heerlijk geschreven. Helaas is het net iets te lijvig om het zo lang bij de bib weg te houden en er was toen nog veel andere interessante lectuur...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27478 door dettie
Het lied van de dodo

Eilandbiogeografie in een eeuw van extincties

David Quammen

De bioloog David Quammen trok in de voetsporen van Charles Darwin en Alfred Russel Wallace naar verre eilanden om daar de evolutie te bestuderen. Het leverde een meesterwerk op, The Song of the Dodo, dat in vertaling is uitgekomen onder de titel Het lied van de dodo - Eilandbiogeografie in een eeuw van extincties.

David Quammen reisde de wereld rond en schreef een meeslepend epos over eilandbiografie in de praktijk. Ondanks de grimmige staat waarin de aarde verkeert ademt Het lied van de dodo hoop. Er zijn, zoals de ecoloog Michael Soulé zegt, geen hopeloze gevallen, alleen dúre gevallen en mensen zonder hoop.

NDB/Biblion recensie:

Het lied van de dodo zal nooit gehoord worden, omdat hij uitstierf in 1690 door menselijk toedoen en niemand voordien de moeite nam om in het bos van Mauritie te gaan zitten luisteren. Deze zin bevat de drie de essenties van het boek van Quammen: reisverhalen, uitsterven door menselijk toedoen en eilandbiogeografie. Het boek is een vlot verteld mengsel van deze drie. De schrijver probeert de theorie achter natuurbescherming over te brengen; probeert aan een breed publiek duidelijk te maken waarom natuurgebieden groot moeten zijn. Het fanatisme waarmee dit thema telkens terugkomt, lijkt op dat van een actievoerder. Hij is schrijver/journalist en dat is goed te merken. Met veel snelle zijsprongen van de hoofdlijn houdt hij de aandacht van de lezer vast zonder de draad van het verhaal kwijt te raken. Minpunten zijn het ontbreken van illustraties buiten de landkaarten en de aanwezigheid van een uitgebreide bibliografie terwijl er geen voetnoten of andere verwijzingen zijn in de tekst. Door de nadruk op grote dieren en het belang voor de mens komen de overige levensvormen op de planeet in de verdrukking. Desalniettemin een zeer bijzonder boek.

(NBD|Biblion recensie, Redactie)

Paperback 735| Olympus pockets | midprice editie | januari 2009

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27479 door dettie
Citaat van de dag

"Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen."

Hugo Brandt Corstius

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden