Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2009 - Evolutie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden - 17 jaren 3 maanden geleden #27436 door dettie
thema maart 2009 - Evolutie werd gestart door dettie
In het kader van 2009 het Darwinjaar als thema maart evolutie, te beginnen met...

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 3 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27447 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zo, je bent al weer zover dat je een thema bij kunt houden?

Ik heb het wel gemist, ik ben dus nieuwsgieriger dan ik dacht!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27450 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik hoop dat ik weer zover ben Marjo. Vandaag viel wel weer een beetje tegen qua opschieten. Maar ja ik ga het proberen, ik mis het zelf ook merk ik. Het is toch apart zo'n thema en dan boeken erbij zoeken, je krijgt dan heel wat moois onder ogen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27457 door dettie
Darwin

de biografie

A. Desmond en J. Moore

Meer dan enig ander denker uit de moderne tijd, meer nog dan Freud of Marx, heeft Charles Darwin verandering gebracht in de manier waarop wij naar onszelf kijken. In deze biografie wordt Darwin geportretteerd als iemand die het product is van zijn tijd, die worstelt met immense

vraagstukken in een samenleving die sterk in beweging is.De definitieve biografie over Darwin en de tijd waarin hij leefde. In meeslepend proza geven de auteurs inzicht in zijn karakter, het huiselijk leven en zijn wetenschapsbeoefening. We ervaren hoe hij vriendschappen sloot en verbrak, mensen inpalmde en aan het lijntje hield, wetenschappelijke nieuwtjes lospeuterde. We lezen hoe verbeten hij te werk ging, hoe hij het principe van de evolutie van alle kanten bekeek, en uit welke politieke kiem zijn belangrijkste ideeën ontsproten. Natuurlijk maken Adrian Desmond en James Moore ook duidelijk hoe Darwin heeft moeten vechten om zijn ideeën over evolutie en natuurlijke selectie geaccepteerd te krijgen. Twintig jaar lang broedde hij op zijn evolutietheorie; aan zijn diepste gedachten over aapmensen en mensapen gaf hij nauwelijks ruchtbaarheid. Zelfs in 1859 moest hij nog worden aangezet tot publicatie van zijn Origin of Species. Darwin. De biografie is een veelzijdig sociaal portret van een gekwelde man, die

leefde in een cruciale fase van onze geschiedenis; een vrijdenkende agnost, die bang was als anarchist gezien te worden.

Hardcover

960 pagina's | Nieuw Amsterdam | oktober 2008

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27458 door dettie
Citaat van de dag

"De man die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27459 door dettie
Vandaag het boek De derde chimpansee als themaboek.

En dit las ik in de Volkskrant

www.volkskrant.nl/wetenschap/article1161...orbereid_ten_strijde

Toeval? Of zou dat ook gemeld zijn in het kader van het Darwinjaar?

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.559 seconden