Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2026 - Huizen

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #109997 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2026 - Huizen
Citaat van de dag

De verwaarloosde staat van het huis (scheuren, stapels kranten) weerspiegelt de zwaarmoedigheid en de staat van het huwelijk.

citaat uit Beladen huis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #110001 door dettie
Huizen van anderen

Lore Segal

In december 1938, negen maanden na Hitlers inval in Oostenrijk, besluit Groot-Brittannië een toevlucht te bieden aan Joodse kinderen. Het zogenoemde Kindertransport gaat per trein, boot en vliegtuig.

Aan boord van een van de eerste treinen die Wenen verlaat, zit een tienjarig meisje: Lore Segal, dan nog Lore Groszmann. Samen met een paar honderd andere kinderen is ze onderweg om daar, in Engeland, ondergebracht te worden bij een pleeggezin.

De zeven jaren die volgen woont Lore in ‘huizen van anderen’: van de rijke orthodox-Joodse familie Levine in Liverpool, van het trotse arbeidersgezin Hooper in Kent en tot slot ten zuiden van Londen, bij twee oudere zusters in hun grote Victoriaanse huis.

In Huizen van anderen schetst Segal op inzichtelijke en geestige wijze de levens van de mensen die haar een toevlucht boden, én dat van haarzelf: het leven van een ontworteld kind, tussen vreemden, in oorlogstijd in Groot-Brittannië.

ISBN 9789464521269 | Paperback| 250 pagina's | Cossee | 7 maart 2024

Vertaald door Anna Helmers-Dieleman

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #110002 door dettie
Citaat van de dag

Ik kwam tot uw kust als vreemdeling, ik woonde in uw huis als gast, ik ga van uw deur heen als vriend [...]

Rabindranath Tagore (1861-1941)

dichter, roman- en toneelschrijver

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #110003 door dettie
De lange weg naar huis

Sanne Zurné

Sanne komt uit Nederland, Taubu uit Kiribati. Hun huizen staan op 14.000 kilometer afstand van elkaar. Toch worden ze verliefd, als Sanne voor een reportage het afgelegen eiland bezoekt.

Enkele maanden later stapt hij voor het eerst in een vliegtuig om haar op te zoeken. Maar dan slaat corona toe en kan hij niet meer naar huis. En als zijn toeristenvisum verstrijkt, geldt hij van de ene op de andere dag als 'illegaal'.

Een lange weg langs instanties begint en Sanne en Taubu moeten hun relatie opnieuw uitvinden. Hij voelt zich eenzaam en verloren, zij probeert hun relatie én zichzelf overeind te houden.

Sanne beschrijft de soms grappige, soms ontroerende situaties die dat oplevert. Want de confrontatie met zijn leefwereld laat haar ook met andere ogen naar Nederland kijken. De lange weg naar huis is een onvergetelijk verhaal over een onwaarschijnlijke liefde en het doorzettingsvermogen dat nodig is om een relatie te laten slagen.

ISBN 9789045051376 | Paperback | 250 pagina's | Atlas Contact | 16 september 2025

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #110004 door dettie
Citaat van de dag

'Als ik op mijn eiland een huis nodig heb, kap ik bomen en bouw ik een huis. Kap ik hier een boom, dan krijg ik een boete’

citaat uit interview in Het Parool

met de schrijfster Sanne Zurné en haar man Taubu Komwe

Lees meer
3 maanden 3 weken geleden #110007 door dettie
Het Koninklijk Huis

Herman Koch

Een satirische roman over een modern koningsdrama in tien bedrijven - prikkelend, geestig en soms ontluisterend.

'Vijftig jaar geleden dacht iedereen dat de dagen van de monarchieën waren geteld. Die dagen waren nog steeds geteld, maar het duurde allemaal langer dan gedacht. Zelf had Hendrik nog zonder al te veel vraagtekens de troon bestegen, maar vaak vroeg hij zich af of hetzelfde ook nog voor zijn dochter zou gelden. Over de toekomst van een eventueel kleinkind durfde hij niet eens na te denken. Het zou niet zo zijn dat het gepeupel met hooivorken en dorsvlegels naar de hekken van het paleis zou oprukken, dat was niet waar hij bang voor was. Het was eerder een toenemende leegte. Een leegte die hem op elk moment van de dag kon overvallen. Iets wat op hem afkwam, van heel ver: een donker, onverlicht brok steen uit een ander melkwegstelsel.'

ISBN 9789026364051 | Paperback | 256 pagina's | Ambo|Anthos | 3 augustus 2023

Tijd voor maken pagina: 0.541 seconden