Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108635 door dettie
Citaat van de dag

"Ik weet best dat ik véél ben. Ik denk dat iemand vergeten is om een muur voor mij te bouwen, die me een beetje afschermt voor onrecht."

Karin Bruers (1962-).

Schrijver, activiste, cabaretier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108636 door dettie
Hoe laat eigenlijk

Jannah Loontjens

Als Aaf in haar hotelkamer wordt opgesloten door haar vriend, realiseert ze zich hoe verwrongen haar leven is. Ze is samen met Ralph naar Dakar gereisd, waar ze voor haar werk een artikel moet schrijven over een kunstmanifestatie.

Vanaf het moment dat ze voet in Dakar zetten, gaat er van alles mis. Het wordt voor Aaf pijnlijk duidelijk hoe beklemmend haar relatie met Ralph is. Het liefst wil ze vluchten uit haar routineuze leven, maar in haar verwoede pogingen hiertoe zet ze een serie desastreuze gebeurtenissen in gang, waaruit de enige redding de terugkeer naar diezelfde routine dreigt te zijn.

Jannah Loontjens (1974) groeide op in Zweden en Nederland. Ze studeerde filosofie en werkt momenteel aan haar proefschrift bij algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 publiceerde ze de dichtbundel Varianten van nu en daarna verscheen Het ongelooflijke krimpen (2006). In 2007 debuteerde ze als romanschrijfster met Veel geluk.

ISBN 9789044615548 | Paperback | 300 pagina's | Prometheus | 01 januari 2011

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108637 door dettie
Citaat van de dag

"Je moet gedisciplineerder zijn, je hebt veel minder tijd. Als ik in een verhaal zit, blijf ik daarover nadenken. Je moet leren om dat proces aan en uit te schakelen."

Jannah Loontjens (1974-).

Schrijver en filosoof

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108641 door dettie
Bloedlijn

Simone van der Vlugt

Wanneer Alkmaar voor de zoveelste keer wordt aangevallen probeert Katelijne haar brouwerij koste wat kost te beschermen tegen het brute geweld van de West-Friezen. Ze hoopt dat haar geheime liefde, koning Willem II, kan helpen door Alkmaar stadsrechten te schenken. Ze ziet zich echter voor een heel ander probleem gesteld wanneer ze van hem in verwachting blijkt te zijn…

Koning Willem is verwikkeld in een machtsstrijd en hij doet er alles aan om de West-Friezen aan zich te onderwerpen. Ondertussen wordt hij vader van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Na Willems dood voelt Floris zich verplicht het werk van zijn vader af te maken, en snakt Alard naar erkenning van de grafelijke familie. Floris’ tante, Aleid van Holland, wendt intussen al haar macht aan om de levens van de jongemannen strikt gescheiden te houden. Als zij door het noodlot toch samengebracht worden, bundelen ze hun krachten om de strijd met hun vijanden aan te gaan en de familie-eer te redden.

Met Bloedlijn schreef Simone van der Vlugt een prachtig verhaal over macht, liefde en familiebanden. Als geen ander weet ze de levens van de hoogste kringen en die van het gewone volk beeldend te beschrijven. De middeleeuwen komen zo dichterbij dan ooit.

ISBN 9789026356377 | Hardcover | 456 pagina's | Ambo|Anthos | 6 februari 2024

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108642 door dettie
Citaat van de dag

“Ieder woord dat ze spreekt is waar. Het is alleen niet de waarheid die me pijn doet, maar het gebrek aan medeleven.”

— Simone van der Vlugt (1966-)

Nederlandse auteur van historische (jeugd)romans en literaire thrillers

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108648 door dettie
De Zoete Zusjes zijn de baas

Hanneke de Zoete

In ‘De Zoete Zusjes zijn de baas’, geschreven door Hanneke de Zoete, gaan de Zoete Zusjes Saar en Janna protesteren. Want grote mensen zeggen altijd nee, en ze spelen de baas over kinderen. Maar waarom eigenlijk? Kinderen kunnen ook heel goed de baas zijn! Dus organiseren de Zoete Zusjes de allerleukste dag van het jaar: ja-dag, waarop kinderen voor één dag de baas zijn. Zij bepalen álles.

En zo gebeuren er alleen maar leuke dingen op ja-dag: van een koekjesontbijt tot stampen in de plassen, je haren roze verven en uit eten in je pyjama.

Een heerlijk boek om voor te lezen vanaf 4 jaar of voor kinderen vanaf 7 jaar die zelf willen lezen.

De uitvoering van dit (voorlees)boek is mooi gebonden, vrolijk geïllustreerd door Iris Boter en met glitters op het omslag. Dat maakt dit boek ook een perfect cadeau voor elk kind.

Ter gelegenheid van een verjaardag, diploma, verhuizing, Sinterklaas, Kerstmis, of gewoon zomaar.

Hanneke de Zoete stond jarenlang voor de klas en maakte in 2019 haar schrijversdebuut. Haar dochters Saar en Janna dienen als inspiratie voor haar boeken, waarin ze dagelijkse avonturen beleven waar ieder kind de hoofdrol in zou kunnen spelen.

ISBN 9789043933728 | Hardcover | 96 pagina's | Kosmos Uitgevers | 27 augustus 2024

Tijd voor maken pagina: 0.483 seconden