Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers

Lees meer
1 jaar 6 maanden geleden #108573 door dettie
Citaat van de dag

Het dorp had zich met moeite omhooggetrokken uit het water, het keek er maar net bovenuit. Onze wijk was omringd door sloten en plassen, met weilanden die daar zachtjes in dreven. Mijn zusje en ik konden niet zwemmen.

Marieke van der Pol (1953-)

Fragment uit Waterland

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108577 door dettie
Een vrije geest

Het uitzonderlijke leven van Betje Wolff

Marita Mathijsen

Betje Wolff (1738-1804) is tegenwoordig vooral nog bekend als helft van het schrijversduo dat zij jarenlang met Aagje Deken vormde. Maar voordat zij Deken leerde kennen, had Wolff al naam gemaakt als schrijfster. Met haar scherpe pen riep zij felle controverses op.

In deze prachtige, aangrijpende nieuwe biografie laat Marita Mathijsen zien hoe vooruitstrevend Betje Wolff was, als schrijfster, maar ook als eigenzinnige vrouw die het opnam tegen de heersende, conservatieve moraal.

Wolffs leven, zo laat Mathijsen zien, was ongekend opwindend en haar schrijverschap is meesterlijk. Geen vrouw wist ooit zo spottend over het orthodoxe geloof te schrijven. Ze nam ferm stelling tegen de onderdrukking van vrouwen, tegen de slavernij, tegen dierenmishandeling, vóór het natuurlijke, vóór democratisch bestuur. Dat maakt haar uniek, niet alleen toen, maar ook nu nog.

Als dichter en romanschrijver wist zij, deels samen met Deken, bovendien de Nederlandse literatuur te vernieuwen. In de tussentijd werd zij geplaagd door ziektes, persoonlijke aanvallen en politieke omwentelingen – op haar vijftigste moest ze met Aagje naar Frankrijk vluchten. Mathijsen heeft dat alles prachtig vervlochten tot een fascinerende en uiterst leesbare biografie van misschien wel de eerste feministe van Nederland.

ISBN 9789463823814 | Paperback | 448 pagina's | Balans | 07 november 2024

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108578 door dettie
Citaat van de dag

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo leuk om teksten met anderen te delen. Het liefst zou ik ze voor mezelf willen houden, zoals een kind met een zak snoep zich terugtrekt in de verste uithoek van de tuin of het huis en in zijn eentje de zak tot op de bodem geniet. Op de een of andere manier beschouw ik de teksten die mij iets zeggen als mijn persoonlijke eigendom.

Marita Mathijsen (1944-)

Fragment uit artikel voor dbnl

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108580 door dettie
Niemand zoals hij

Lucia van den Brink

Niemand zoals hij, de debuutroman van Lucia van den Brink, is een ontroerend verhaal over de reis van een eenzame kleindochter op zoek naar haar opa, vol karate en origami.

Renke heeft haar opa Pieter al een tijd niet gezien als ze opeens pakketjes van hem ontvangt, met post-its, kraanvogels van origami en dagboekfragmenten. Pieter is naar Japan vertrokken nadat hij te horen kreeg dat hij lijdt aan de ongeneeslijke spierziekte als. Waar Renke alle tijd van de wereld heeft, weet hij dat zijn dagen geteld zijn. Hij probeert er het beste van te maken en wil karatetraining volgen bij zijn vriend Yamada. Doordat hij langzaamaan afscheid moet nemen, krijgt de schaduwzijde van zijn persoonlijkheid soms de overhand. Op die momenten schrijft hij in zijn dagboek.

Als Renke haar baan verliest, reist ze haar opa achterna in een ultieme poging hem echt te leren kennen. In Nederland was ze voortdurend bezig haar leven te delen op haar blog en via social media, maar tijdens haar reis komt ze erachter dat niet alles te delen valt. Hoe graag ze dat ook zou willen.

Niemand zoals hij van Lucia van den Brink is een prachtige, sprankelende roman over de breuklijnen in ieders leven, van een jong en veelbelovend talent.

ISBN 9789026347573 | Paperback | 240 pagina's | Ambo|Anthos | 16 januari 2020

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108581 door dettie
Citaat van de dag

“We passeerden een boom vol roze kersenbloesem en een windvlaag blies een school aan blaadjes weg. Ze lieten los, weg van de boom met zijn diepe wortels in de grond en kozen, net als ik, voor een leven met de wind mee. Ik boog voorover en volgde de dansende blaadjes in de zijspiegel van de auto. Ik wilde de lente niet uit het oog verliezen.”

― Lucia van den Brink (1991-)

Fragment uit, Niemand zoals hij

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108583 door dettie
Blitz! Zwemmen in de ruimte

Rian Visser

In 'Zwemmen in de ruimte' besluit Blitz wat meer te gaan bewegen en zwemmen lijkt hem wel wat. Maar helaas: zijn bol is te klein voor een zwembad. Samen met zijn trouwe vriendje Priet begint hij aan een vrolijk ruimteavontuur op zoek naar een geschikte zwemplek. Onderweg ontmoeten ze nieuwe vrienden en bedenkt Priet een slim plan om water naar een andere bol te brengen. Het hoogtepunt? Een frisse duik in het grote zwembad op de bol van Oel en Waps!

De AVI-boeken over het ruimtewezen Blitz van Rian Visser en Lars Deltrap zijn mateloos populair bij beginnende lezers en ze zijn goed toegankelijk voor lezers met dyslexie. Ook in 'Blitz! 9 - Zwemmen in de ruimte' is een lettertype gebruikt dat voor iedereen makkelijk leesbaar is. Zo kan iedereen zelf lezen over de wereld vol raketten, ruimtewezens en ufo's.

Dit leesboek is geschreven op gecertificeerd AVI-niveau voor lezers in groep 4 en geschikt voor lezers vanaf 7 of 8 jaar.

ISBN 9789025780234 | Hardcover | 160 pagina's | Gottmer | 18 september 2024

Tijd voor maken pagina: 0.541 seconden