Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108625 door dettie
Citaat van de dag

Floortje Zwigtman, pseudoniem van Andrea Oostdijk (Terneuzen, 13 november 1974) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Ze heeft de pabo in Middelburg gevolgd en verschillende jaren voor de klas gestaan. Zwigtman staat er om bekend dat ze moeilijke onderwerpen en taboes niet uit de weg gaat; haar boeken geven een beklemmend beeld van de mens, waarbij geweld, martelingen, moord en seks dikwijls onderdeel van het verhaal zijn.

Bron: Wikipedia

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108630 door dettie
In gesprek met de Noordzee

Arita Baaijens

Eigenzinnig, avontuurlijk en poëtisch boek over de vraag of mens en zee elkaar kunnen verstaan. Hoe gaan we naar een toekomst waarin alle levensvormen worden gerespecteerd?

Het voortdurend knechten van land en zee zit in de Nederlandse genen. Baggeren, rechttrekken wat krom is en windmolenparken uitstrooien over zee; we doen wat ons goeddunkt zonder de zee of het land ooit iets te vragen of te bedanken. Die bazige houding ten opzichte van de natuur heeft Arita Baaijens altijd verbaasd. Op haar reizen ervaarde ze dat in andere culturen de stem van bossen, bergen en rivieren wel serieus wordt genomen. Waarom in Nederland dan niet?

In dit boek neemt Baaijens een duik in het diepe en onderzoekt wat meestal over het hoofd wordt gezien. Wat wil het wier? Wat wil de oester? Ze broedt op een plan om de Noordzee bestuurskamers binnen te loodsen waar men uitsluitend over, maar nooit mét de zee praat. Zal ze daarin slagen? En wat vindt de Noordzee van haar plan?

In gesprek met de Noordzee breekt het debat open over onze omgang met natuur en voert je een onbekende wereld binnen waarin taal stroomt, garnalen filosofische problemen oplossen en de zee heel dichtbij komt.

Arita Baaijens is ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf. Zij is lid van de Royal Geographical Society, de Explorers Cluben de Long Riders Guild. Ze heeft ruim 25 woestijnexpedities op haar naam staan.

ISBN 9789045048857 | Paperback | 192 pagina's | Atlas Contact | 17 januari 2025

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108631 door dettie
Citaat van de dag

Het gevoel samen te vallen met je omgeving. De pure blijdschap om ogenschijnlijk kleine dingen.

[...] Elke reis is tegelijkertijd ook een reis naar binnen.

Arita Baaijens (1956-).

Bioloog, ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf.

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108632 door dettie
Ik ben vrij

Lale Gül

In februari 2021 werd Nederland overdonderd door Ik ga leven, de openhartige, ontroerende en vlijmscherpe debuutroman van Lale Gül, waarin ze haar persoonlijke strijd tegen de verstikkende tradities en verwachtingen binnen haar streng religieuze gemeenschap beschreef. Lale verlangde naar vrijheid, en die zou ze krijgen.

In Ik ben vrij blikt Lale terug op de eerste jaren van haar nieuwe leven. Dat heeft haar succes gebracht, prijzen, steun, nieuwe ontmoetingen en vriendschappen, en vooral vrijheid. Maar aan de andere kant is ze bedreigd en wordt ze uitgekotst door haar familie, vrienden van vroeger, de moslimgemeenschap en zelfs haar zusje, dat nog wél gelovig is en met volle overtuiging een hoofddoek draagt.

Ik ben vrij is een aangrijpend relaas en een diepgravende reflectie op de kracht van individuele vrijheid, de prijs van authenticiteit en de moed om tegen de stroom in te zwemmen. Lale beschrijft met haar geheel eigen pen, die honderdduizenden lezers al wist te ontroeren, op goudeerlijke wijze haar nieuwe leven. Ze neemt ons mee in haar bestaan van succesvol schrijver en tegelijk afvallige. Ze bezoekt lezingen, vrienden, schoonouders, schrijvers en haar therapeut, maar niet langer haar familie. Voor haar vrijheid heeft ze een hoge prijs betaald. Was die het waard?

Lale Gül (1997) is schrijver en columnist. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van de stichting Milli Görüş, daarna studeerde ze Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar debuutroman Ik ga leven werd een internationale bestseller en won diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs in 2021.

ISBN 9789044655827 | Paperback | 368 pagina's | Prometheus | 14 mei 2024

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108633 door dettie
Citaat van de dag

Dat ik een boek over de streng religieuze gemeenschap schreef en er openlijk over ging praten, zullen ze niet als eerbied hebben ervaren, nee. Het wás ook een woedend boek. Ik heb spijt van de harteloze dingen die ik heb gezegd. Ik had mijn moeder geen monster moeten noemen. Dat ik in mijn tweede boek, Ik ben vrij, minder hard tegen haar tekeerga, komt misschien wel doordat ik meer van haar ben gaan begrijpen.

Lale Gül (1997-).

Turks-Nederlandse schrijfster

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108634 door dettie
Het zal je moeder maar wezen

Karin Bruers

De onderlinge verhoudingen binnen Karins familie komen op scherp te staan wanneer moeder naar een verzorgingshuis moet. Ze is vierentachtig en dementerend.

Een deel van haar kinderen overdrijft echter haar ziektebeeld waardoor ze plots op een gesloten afdeling tussen luiers dragende en zwaar verwarde ouderen terechtkomt.

Als Karin haar daar helemaal in paniek aantreft, besluit ze moeder, samen met een van haar zussen, te ontvoeren en in haar eigen huis onder te brengen. De rest van de familie is woest. Het is het begin van een ruzie met het lot van moeder als inzet. Maar plots je moeder vierentwintig uur per dag om je heen hebben, blijkt echter ook niet gemakkelijk. Zeker niet als ze denkt dat haar dochter Karin een tante is, en haar zoon een zus.

Het zal je moeder maar wezen is een tragikomische, maar ook ontroerende roman over een gezin dat uit elkaar valt, over de verwoestende kracht van dementie en over de wijze waarop we omgaan met ouderen.

ISBN 9789048866694 | Paperback | 208 pagina's | Lebowski | 19 mei 2022

Tijd voor maken pagina: 0.483 seconden