Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers

Lees meer
1 jaar 6 maanden geleden #108556 door dettie
Citaat van de dag

‘Sinds mijn twaalfde had ik de sterke ambitie om schrijver te worden. Dat die nog niet uitkwam, vonden mijn puberhersenen ellendig. Ik vond het ook lastig dat mijn leeftijdsgenoten zelden gedachten uitspraken zoals ik die had of personages in boeken die hadden. Zíj snapten mij wel, waardoor ik zo’n kind was dat hele dagen en halve nachten aan het lezen was. Zonder dat warme bad was ik een stuk eenzamer geweest.’

Anna Woltz (1981-)

Nederlandse schrijfster, die voornamelijk non-fictie voor kinderen schrijft

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 6 maanden geleden #108560 door dettie
In het oog

Marijke Schermer

Op een dag krijgt Nicola geen geld meer voor haar bacterie-onderzoek, terwijl ze iets groots op het spoor denkt te zijn. Op min of meer hetzelfde moment wordt ze volkomen onverwacht verlaten door haar geliefde. Dat verlies brengt eerdere verliezen naar de oppervlakte en brengt tevens verloren verlangens bij haar terug.

Op drift geraakt hervindt ze de vrijheid. Ze gaat onverstoorbaar door met het kweken van haar bacteriën in een hoek van het laboratorium, en onttrekt zich aan de blik van anderen. Het onderzoek kan een duwtje in de rug gebruiken, en dat duwtje geeft ze dan ook.

Ze ontmoet Louis, een man van wie ze volkomen in de ban raakt. Ze bespioneert hem en dringt buiten zijn medeweten zijn huis binnen – een relatie ontluikt. Zowel met Louis als met de Leptotrichia animalis in haar laboratorium gaat Nicola haar goddelijke gang en lapt ze regels en normen aan haar laars.

In het oog is een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft. Het is een roman over kijken en gezien worden, over bedrog, macht, machteloosheid en verantwoordelijkheid – in relaties en in het werkzame leven. En, bovenal, over de helende kracht van de liefde.

ISBN 9789028214194 | Hardcover | 216 pagina's | Van Oorschot | 23 februari 2024

Lees meer
1 jaar 6 maanden geleden #108561 door dettie
Citaat van de dag

'Het oer-ingewikkelde van de liefde is de vraag hoe je jezelf bewaart én opgeeft. Helemaal autonoom blijven werkt niet, maar dat versmelten ook niet. Hoe zit dat evenwicht precies? Zoeken en bewaren, of voortdurend opnieuw zoeken, is het oer-ingewikkelde.’’

Marijke Schermer

Fragment uit interview in De Correspondent

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108566 door dettie
De stem

Jessica Durlacher

De Stem speelt zich af tegen de achtergrond van de grote gebeurtenissen die dit millennium inluidden – een rijke roman met een stuwende kracht, over familie, loyaliteit, en het grote offer dat engagement van mensen vraagt.

Een vrome Somalische asielzoekster komt als oppas in dienst bij het gezin van Zelda en Bor, en ontpopt zich tot hun verbazing als een fenomenale zangeres. Haar naam is Amal. Ze is zo goed dat Zelda en Bor haar opgeven voor de populaire talentenshow De Stem.

Tijdens haar spectaculaire eerste optreden verrast Amal het miljoenenpubliek met een dramatisch gebaar dat tot een vloedgolf van bedreigingen leidt. Het gezin voelt zich geroepen haar te beschermen en wordt zo meegesleurd in conflicten die hun veilige wereld voor altijd zullen veranderen.

ISBN 9789029547963 | Paperback | 432 pagina's | Arbeiderspers | 29 juli 2022

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108567 door dettie
Citaat van de dag

'Je wilt mensen het gevoel meegeven dat er goedheid is. Wees maar niet bang, er bestaat nog zoiets als hulp.’

Jessica Durlacher

Fragment uit interview in Trouw

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #108572 door dettie
Waterland

Marieke van der Pol

In de zomer van 1959 verhuist een jong gezin – vader, moeder en vier meisjes – vanuit Amsterdam naar een nabijgelegen dorp in een gebied dat als Waterland bekendstaat. Ze zullen er tien jaar blijven wonen. Marieke, tweede dochter, duikt in haar herin­neringen van opgroeien in een nieuwbouwwijk in het Nederland van de wederopbouw en haalt een zo goed als verdwenen wereld naar boven. Van de veilige beschutting van de kinderjaren, naar de eerste scheuren in het gezinsgeluk, tot het zich loswrikken van de adolescent. Een gezin als vele andere en net zo uniek.

ISBN 9789038815114 | Paperback | 176 pagina's | Nijgh & van Ditmar | 5 september 2024

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden