Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

2 jaren 10 maanden geleden #106009 door
Ik heb het boek gelezen. Ik ken de buurt een beetje, omdat een vriendin van me daar woonde, maar in een tijd dat het een ander behoorlijk opgeknapt was. Eerst woonde ze in de Nieuwe Teertuinen en later in de Grote Bickersstraat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106011 door dettie
En collega van mij woonde in de Bickerstraat, de oude Bickerstraat, die Snijder beschrijft. Nu is het helemaal veranderd.

Dettie

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106012 door dettie
Zwijgende portieken van de Haagse Schilderswijk

Eildert Mulder

Op het eerste gezicht is de Haagse Schilderswijk een doorsnee zwarte wijk in een grote stad. Er leven zo’n vijftig etnische groepen; het is een van de armste wijken van Nederland, waar tachtig procent van buitenlandse komaf is; het aantal grote bakken en opgevoerde scootertjes dat er rondrijdt staat in schril contrast met het gegeven dat de helft van de bewoners onder de armoedegrens leeft. De wijk is tot op het bot verzuild: Turkse en Marokkaanse bakkers, slagers en kruidenierswinkels, Hindoestaanse reisbureaus en Surinaamse kappers.

Veel Hollanders die niet zijn weggetrokken vinden dat hun vroegere wijk naar de ratsmodee is gegaan.

Wie echter zijn ogen en oren de kost geeft, ziet dat de allochtonen allerlei bijzonderheden van huis hebben meegenomen: hun politieke tegenstellingen, hun gebedsgenezers, gebedshuizen, koffiehuizen en de universele wens in een fatsoenlijke wijk te wonen. Het gonst er dan ook van activiteiten en burgerinitiatieven om de leefbaarheid te verbeteren. Niet dat het direct helpt, want iedereen heeft er zo zijn eigen zachte of harde oplossingen voor, de middelen ontbreken en de gemeente en de straatagenten weten het soms ook niet.

Eildert Mulder (1950), jarenlang Midden-Oostenredacteur en sinds kort stadsverslaggever in Den Haag voor "Trouw", zwierf vele maanden door deze wijk van zijn stad en maakte er een heerlijk portret van.

ISBN 97890546006571 | Paperback | 160 pagina's | Bulaaq | 2001

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106013 door dettie
Citaat van de dag

Oh oh Den Haag, mooie stad achter de duinen. De Schilderswijk, de Lange Poten en het Plein.

Oh oh Den Haag, ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees zou zijn.

Harrie Jekkers (1951-)

Nederlandse zanger, schrijver en cabaretier

2 jaren 10 maanden geleden #106014 door
Dat kan je wel zeggen. Die vriendin woonde er in de jaren 80 en toen was het al veranderd. Ik kan me het huis nog goed herinneren. Aan de straatkant had ze de slaapkamer en dan was er een lange gang, met douche en toilet, keuken, uitzicht op een binnenplaatsje en aan de andere kant de voordeur en aan het andere einde van de gang de woonkamer, die op de Bickersgracht keek.

2 jaren 10 maanden geleden #106015 door
Ik heb indertijd dit boek over Schilderswijk gelezen:

Samen voor ons eigen - De geschiedenis van een Nederlandse volksbuurt: de Haagse Schilderswijk 1920 | 1985 van Diederick Klein Kranenburg

Heel interessant, maar meer over het verleden van deze buurt.

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden