Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106033 door dettie
Buurtsupermens

Sayaka Murata

De 36-jarige Keiko Furukura heeft al haar halve leven een uitzichtloos baantje als medewerkster van een Japanse buurtsupermarkt, en is daar volkomen tevreden mee. Van de mensen om haar heen begrijpt ze weinig, maar gelukkig heeft ze haar werk. Dáár heeft ze een functie, een handleiding om te volgen en collega’s wiens gedrag, kledingstijl en manier van praten ze kan imiteren. Hoewel Keiko zelf geen vuiltje aan de lucht ziet oefent haar omgeving steeds meer druk op haar uit om toch vooral een échte carrière na te jagen, of anders in elk geval snel een man te vinden, met alle gevolgen van dien.

Buurtsupermens is een hartverwarmend, tikje nerdy en bevreemdend verhaal over een onvergetelijke outsider die zich afvraagt waarom normaal zo normaal is. Met veel humor en een scherpe pen bevraagt Murata de alomtegenwoordige druk om te conformeren – in een wereld vol ingewikkelde sociale conventies en vakjesdenkers.

De bekroning van Buurtsupermens met de prestigieuze Akutagawa Prize zorgde voor een internationale doorbraak van deze Japanse schrijfster. Terecht, want haar hoofdpersonages zul je nooit meer vergeten.’ **** – Auke Hulst

ISBN 9789038806631 | Paperback | 144 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 3 september 2019

Vertaald door Luc van Haute

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106034 door dettie
Citaat van de dag

Ik ben zo bekend dat de deuren van de supermarkt automatisch voor me open gaan.

Auteur onbekend

2 jaren 10 maanden geleden #106035 door
Dit boek heb ik gelezen en op deze site besproken. Iemand die door haar logica nog wel eens in de problemen komt en dan maar besluit haar gedrag op haar omgeving af te stemmen. Dat gaat goed, tot haar familie vindt dat ze verder moet komen in het leven.

Bespreking:

www.leestafel.info/sayaka-murata

Maak ik nu reclame voor de boekenindustrie? Of voor mezelf? Of....

Ik haalde het boek overigens gewoon uit de bibliotheek.

Om even uit te leggen waar dit over gaat. Onlangs stond er in De Volkskrant een ingezonden brief van iemand die vond dat de krant reclame maakte voor de boekenindustrie, door allemaal boeken te bespreken en de prijs in de boekhandel te noemen, terwijl boeken ook voor een fractie van het bedrag uit de bibliotheek gehaald konden worden,

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106036 door dettie
Ja ik heb het ook gelezen en vond het een indrukwekkend boek. Ik herinner me het verhaal nog goed.

Wat betreft die reclame voor boekenindustrie, dan mogen er ook geen besprekingen over films en muziek gemaakt worden. Je kan films en muziek ook lenen in de bibliotheek...

Dettie

2 jaren 10 maanden geleden #106041 door
Nou ja, het belangrijkste bezwaar van de man leek te zijn dat de krant mensen er op zou moeten wijzen dat boeken ook in de bibliotheek geleend kunnen worden. Tja, maar als niemand meer boeken zou kopen en iedereen zou wachten tot ze in de bibliotheek zouden verschijnen, zouden er dan nog boeken worden uitgegeven?

Dit is de tekst van de brief:

Bibliotheek

De bijlage Boeken en Wetenschap is de belangrijkste reden voor m’n abonnement op de Volkskrant. Er moet me wel een punt van kritiek van het hart. Waarom prijst de bijlage boeken aan tegen forse prijzen, bij elkaar wekelijks voor honderden euro’s? Het is bekend dat dagbladen en tijdschriften de grootste gratis etalages voor de boekenbranche vormen, zowel voor de boekhandels als uitgeverijen.

Waarom wordt bij de recensies en vraaggesprekken met schrijvers niet eveneens vermeld dat betreffende boeken veelal ook verkrijgbaar zijn in de bibliotheek? Zeker de wat oudere uitgaven die genoemd worden, bijvoorbeeld bij het voortreffelijke recente artikel over Couperus? Voor zo’n 50 euro per jaar kun je nagenoeg alles lezen, op papier en als e-boek. Ook bibliotheken hebben het moeilijk.

Peter Olsthoorn, Noordwijk

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106042 door dettie
Modern naoberschap

Hype of houvast

Linda Commandeur & Tanja Abbas

Help, ik kan het niet alleen! Het gras staat 30 centimeter hoog, mijn computer doet het niet, ik heb zin in een feestje. Wie komt me helpen? Daar komt de buurman met zijn grasmaaier, de buurvrouw legt me uit hoe het internet werkt, een feesttent wordt opgebouwd. Een droomwereld? Nee hoor, zo gaat dat vaak in de Achterhoek, we zijn ermee opgegroeid. We noemen het naoberschap en het is voor iedereen. Handig, in een veranderende wereld, waar we steeds meer op elkaar zijn aangewezen, elkaar opzoeken en elkaar weer (willen) vertrouwen.

Het boek is voor iedereen die iets meer wil weten over naoberschap en het belang voor de toekomst. Het maakt niet uit of je het woord al kende, of dat je het nu voor het eerst hoort. Het gaat over manieren van samenleven, samenwerken en elkaar voorthelpen. In de omgeving waarin wij wonen noemen we het naoberschap en horen we steeds vaker de term modern naoberschap, nieuw naoberschap of naoberschap 2.0. Wat is er zo modern? Is het puur een hype, een woord dat te pas en te onpas wordt gebruikt? Of is het een houvast, een sterk verankerd gevoel dat ons ondersteunt, dat zorgt voor grip op situaties? En bovenal, wat hebben we eraan in de toekomst?

ISBN 9789081945004 | Paperback | 144 pagina's | Servire | juli 2012

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden