Tja, maar ik denk dat de mensen het een en ander ook vaak als erg betuttelend ervoeren, met mensen die continu controleerden of alles wel precies zo was als het moest zijn. Ik vraag me af of dat nu nog geaccepteerd zou worden en wat men van mijn huishouden zou denken. Opgerolde kousen op een stoel, een bank met wat dozen, lege tassen en kledingstukken, een eettafel met allerhande rommel, zoals een fles wijn, zonnebrand, medicijnen, handschoenen en zo nog het een en ander.
Het mag dan wel een manier geweest zijn om armoede te bestrijden, maar de mensen werden uit hun vertrouwde omgeving weggehaald en hoe vrijwillig dat nu altijd was, weet ik ook niet. Het kwam toch neer op een houding van 'Wij weten wel wat goed voor u is'. En waar dit toe kan leiden hebben we ook in de toeslagenaffaire kunnen zien, waarin kinderen bij hun ouders werden weggehaald en vaak nog steeds niet terug zijn bij hun ouders.
Of de mensen nu altijd willens en weten de kans die ze kregen om zeep hielpen weet ik niet. Ik denk dat mensen die altijd min of meer gewend waren om hun eigen boontjes te doppen, ook al was dat misschien op een manier die men liever niet zag, misschien niet zo gecharmeerd waren van een regime, waarbij ze als onmondige kinderen werden behandeld, waarbij alles precies van boven werd voorgeschreven. Ik kan me voorstellen dat men dan de kont tegen de krib gooit. Bovendien denk ik dat mensen vaak ook andere problemen hadden, die zich niet zo eenvoudig lieten oplossen.