Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

3 jaren 6 dagen geleden #105689 door
Ik weet niet of ik het met dat citaat eens kan zijn.

Hoe zit het dan met smartengeld? Is dat niet per definitie kwaad met geld vergoeden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 6 dagen geleden #105692 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!
Ik denk dat ze bedoelen dat geprobeerd wordt met geld dingen in de doofpot te stoppen, te verdoezelen, in plaats van in te grijpen en de oorzaak van het kwaad te verwijderen.

Dettie

3 jaren 6 dagen geleden #105695 door
Op die manier. Dat is natuurlijk inderdaad een mogelijkheid.

Lees meer
3 jaren 5 dagen geleden #105698 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!
Geld, geloof en goede vrienden

Laura van Hassel

De betekenis van Piet van Eeghen als zakelijke weldoener voor Nederland de modernisering in de 19e eeuw is nauwelijks te overschatten. Een indrukwekkend portret van een opmerkelijke Amsterdammer.

Hij legde het Vondelpark aan. Hij nam het initiatief tot sociale woningbouw, in een tijd waarin de meeste stadsbewoners nog in krotten leefden. Hij bouwde het destijds hypermoderne Prinsengrachtziekenhuis en maakte zich sterk voor de opvang van prostituees en ‘verwilderde’ jongeren.

De doopsgezinde Amsterdamse zakenman Piet van Eeghen wilde de wereld verbeteren. En dankzij zijn vermogen, een diepgeworteld geloof en veel invloedrijke vrienden kwam hij een heel eind. Hij speelde een cruciale rol bij de modernisering van Amsterdam in de negentiende eeuw.

Formeel had Van Eeghen geen enkele functie in het stadsbestuur – dat in die tijd overigens ook bitter weinig ondernam voor zijn inwoners. Maar achter de schermen was hij de motor achter allerlei belangrijke bouwprojecten uit de negentiende eeuw, waarvan de resultaten nog steeds zichtbaar zijn. Behalve bij het Vondelpark speelde de energieke kunstverzamelaar ook een belangrijke rol bij de totstandkoming van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum.

Hoe kwam deze Amsterdamse koopman tot zoveel sociale daden? Welke rol speelden zijn geloof en zijn privéleven daarbij? Geld, geloof en goede vrienden geeft een meeslepend beeld van een enerverende tijd en is een indrukwekkend portret van een opmerkelijke Amsterdammer. De betekenis van Van Eeghen als zakelijke weldoener voor de stad is nauwelijks te overschatten, en met deze meeslepende biografie haalt Laura van Hasselt hem eindelijk uit de schaduw.

ISBN 9789491618734 | Paperback | 93 pagina's |Uitg. Astoria | 16 maart 2021

Vertaald door Pim Lukkenaer

Lees meer
3 jaren 5 dagen geleden #105699 door dettie
Citaat van de dag

Sparen is prachtig. Vooral als je ouders het voor je hebben gedaan.

Winston Churchill (1874-1965),

Brits staatsman

3 jaren 5 dagen geleden #105700 door
Tja, aardig citaat.

M'n moeder heeft ooit een dingetje voor me geborduurd met de tekst 'Sparen doen we morgen'. Dat vond ik eerlijk gezegd niet zo aardig, omdat ik over het geheel genomen redelijk goed kon sparen, voor dozen Fischertechnik hoofdzakelijk. Daar werden onder andere de nieuwjaarsfooien aan besteed, die ik bij het kranten bezorgen kreeg. Voor mij geen vuurwerk. Ik heb er nog steeds de pest aan. De grootst mogelijke geldverspilling. Het dingetje heeft altijd bij m'n ouders gehangen en zal nu wel in een van de dozen met spullen uit het huis van m'n ouders zitten.

Ik kan nog steeds goed met geld omgaan en leef naar het motto van m'n moeder: "Geen geld uitgeven dat je niet hebt."

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden