Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2023 - Broers

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104769 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Dan lezen we het dus inderdaad samen. Het lastige is dat ik nog wel eens naar de achterste pagina's moet bladeren voor de straattaal. De uitleg bij Marine kon ik trouwens wel missen. Wie daarmee bedoeld is weet ik ook zonder verklaring nog wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104771 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Ik wist niet dat het uitgelegd werd! Meestal is die straattaal wel duidelijk uit de context. Ik ga niet zitten bladeren. Heel soms dan...

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104773 door dettie
Ja, achterin het boek staat een uitgebreide woordenlijst. Ik vind dat wel handig, want van veel woorden kon ik de betekenis ook niet echt uit de context opmaken.

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104774 door marjo
Ik weet nog niet zo net of dit een boek voor jou zou zijn, Dettie. Het is een hard verhaal.

Over sociale ongelijkheid, racisme en kansarmoede, dat resulteert voor de ene broer in de reis naar Syrië. Als hulpverlener, zegt hij.

De andere broer moet het zien te rooien in Parijs, net zo kansloos, maar ik vind dat hij meer zijn best doet.

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104775 door dettie
Ja, in zekere zin doet de broer in Parijs meer z'n best. Aan de andere kant heeft het jongere broertje meer mogelijkheden, zoals een goede opleiding en de kans om door te leren. De oudere broer doet maar wat. Hij houdt zich staande, maar heeft weinig andere ambities dan leven van dag tot dag.

Het jongere broertje maakt zich drukker over allerlei dingen, zoals discriminatie, maar lijkt daarvoor te vluchten door naar Syrië te gaan. Hij maakt zich ook drukker over de onderdrukking van z'n geloof, terwijl een deel van die onderdrukking natuurlijk ook van geloofsgenoten komt, waar hij dan in zekere zin minder naar lijkt te kijken. Hij zou er ook voor kunnen kiezen om water bij de wijn te doen en te kiezen voor z'n geboorteland en er daar het beste van proberen te maken.

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #104777 door marjo
Dat is inderdaad wat je doet: je stelt je vragen of de beslissingen die zij nemen wel de juiste zijn.Maar wie zijn wij dat we daar over oordelen?

We lezen over de achtergronden en de problemen, maar invoelen hoe het echt is, dat kunnen we niet.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden