Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2023 - Broers

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104354 door dettie
Thema februari 2023 - Broers werd gestart door dettie
Een half uur geleden was ik er nog niet uit... wat moest het thema worden.

Toen viel mijn oog op een boek met broers in de titel, dus werd het dat, ondanks dat familie al een thema is geweest.

Hopelijk vinden jullie de gepresenteerde boeken leuk.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104356 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Overlap is niet te voorkomen, maar ook helemaal niet erg.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104358 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Meer dan een broer

David Diop

Op een mistige ochtend, op een van de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, blaast kapitein Armand op zijn fluit. Alfa Ndiaye en Mademba Diop, twee Senegalese soldaten die ver van huis vechten voor de Franse overwinning, springen samen met hun kameraden op uit de loopgraven om de Duitsers te lijf te gaan. Enkele seconden later ziet Alfa hoe Mademba, zijn jeugdvriend, zijn meer-dan-eenbroer, dodelijk gewond ter aarde stort. Alfa blijft achter in de waanzin van de oorlog en is vastbesloten om Mademba te wreken. Als hij daarmee zijn kameraden schrik aanjaagt wordt hij overgebracht naar het lazaret, achter de linies, weg van het slagveld.

Ver van huis, op een vreemd continent en omgeven door mensen met een andere huidskleur, die een taal spreken die hij nauwelijks beheerst, vertelt Alfa zijn verhaal – dat van Afrikaanse soldaten die met een geweer in de ene en een kapmes in de andere hand werden gebruikt voor de oorlogsmachinerie.

David Diop laat ons in een hypnotiserende stijl en in poëtische en precieze taal zien hoe ver de liefde voor een dierbare kan gaan. Meer dan een broer is nu al een moderne klassieker, een hernieuwde aanklacht tegen de verschrikkingen van de oorlog.

David Diop (Parijs, 1966) groeide op in Senegal. Hij staat aan het hoofd van de faculteit Letterkunde van de Universiteit van Pau, in het zuidwesten van Frankrijk. Zijn debuutroman Meer dan een broer (2019) was genomineerd voor alle literaire prijzen in Frankrijk, werd bekroond met de Prix Goncourt des Lycéens en staat op de leeslijst van alle middelbare scholen in Frankrijk.

ISBN 9789059368613 | Paperback | 160 pagina's | Cossee | 12 september 2019

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104359 door dettie
Citaat van de dag

Een broer is een door de natuur gegeven vriend

Gabriel Marie Legouvé

3 jaren 5 maanden geleden #104361 door
Beantwoord door in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Tja, ik weet niet of dat citaat nu echt wel helemaal klopt, gezien de bekende broers die elkaar niet kunnen zien of luchten.

Zie Jeroen en Tim Krabbé, de broers Gallagher (Oasis), of de broers Campbell (UB40).

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104363 door dettie
Broer

Maurits de Bruin

De broer van Wolf is tien jaar geleden verdwenen. Wolf heeft het al die tijd niet onder ogen kunnen zien, maar hij besluit nu op zoek te gaan naar wat de vermissing voor

hem betekent. Hij laat zijn huis en ouders achter en begint zijn zoektocht, via Berlijn en Boedapest naar Barcelona, Tel Aviv en New York. Het is een reis naar zijn jeugd, naar voorbije

vriendschappen en liefdes.

Broer is een roman over een onvoltooid leven, de afstand tussen mensen en het gezin dat achterblijft.

'Ik durf zijn naam niet te vaak te gebruiken. Ik ben bang dat die aan kracht verliest, nu de persoon die bij de naam hoort gestopt is met luisteren. Dat heeft een leraar me een keer gezegd. Als je een woord te vaak herhaalt, wordt het betekenisloos.'

Maurits de Bruijn (1984) werkt als journalist, copywriter en beeldend kunstenaar

ISBN 9789046812945 | Paperback | 176 pagina's | Nieuw Amsterdam | 1 augustus 2012

Tijd voor maken pagina: 0.603 seconden