Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2023 - Broers

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104456 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Maar ik ben het wel met je eens!

Vandaag kon ik ook een boek niet vinden, maar dan neem ik mijn toevlucht tot reserveren. Dan mogen de biebmensen het gaan zoeken.

Toch: ik vind het zelf ook heel leuk om te zoeken, maar dan wel met resultaat!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

3 jaren 4 maanden geleden #104458 door
Beantwoord door in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Tja, aangezien reserveren bij de bibliotheek in Den Haag geld kost, doe ik dat niet. Volgens de catalogus moest het boek thuis zijn, dus...

Misschien had ik het aan een personeelslid moeten vragen.

Het voordeel van de verbouwing van de bibliotheek is, dat het er beneden niet meer uitziet zoals het er uitzag toen ik er nog met m'n vader kwam. Maar goed, het missen van m'n vader is in dit soort omstandigheden toch al minder. Ik ben al verschillende keren in eetgelegenheden geweest, die ik met m'n vader bezocht, maar daar heb ik toch weinig last van vervelende herinneringen. Soms denk ik wel aan m'n vader, bijvoorbeeld als de stoelen in een zaak erg comfortabel zijn. M'n vader klaagde nog wel eens over de, wat hij noemde, 'veredelde keukenstoelen' in sommige gelegenheden.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104464 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2023 - Broers
Broers

Bernice Rubens

Eén familie, vier generaties, met in elke generatie twee broers. Dat is de ruggengraat van het indrukwekkende verhaal over de familie Bindel.

Broers vertelt de geschiedenis van een bloedlijn van Russisch-joodse mannen, verbonden door hun afkomst, verscheurd door de verschrikkingen van Europa in de negentiende en twintigste eeuw.

Deze monumentale roman maakt de lezer deelgenoot van het wel, maar vooral ook het wee dat steeds twee broers in vier opeenvolgende generaties heeft getroffen. De reis voert langs de pogroms in Odessa, de concentratiekampen Buchenwald en Auschwitz, de `psychiatrische afdelingen van de laattwintigste-eeuwse Russische ziekenhuizen, de Engelse mijnwerkersstreek en uiteindelijk Israël. Steeds opnieuw moeten de opeenvolgende broers ieder voor zich hun eigen keuzes maken hoe te leven volgens de (joodse) erfenis die hun vaders, grootvaders en overgrootvaders aan hen hebben doorgegeven.

Broers is een magistraal verhaal over krachtige familiebanden, gesterkt door de diepgewortelde wil tot overleven, liefde, loyaliteit en moed. De wereldgeschiedenis krijgt een gezicht in de alledaagse, maar onvergetelijke personages. Bernice Rubens creëert een wereld waar je tot op de laatste pagina in meegezogen wordt.

Bernice Rubens (1928-2004) was een Litouws-joodse schrijfster en Booker Prize-winnares. Haar romans werden veelvuldig vertaald en verfilmd.

ISBN 9789044625554 | Paperback | 600 pagina's | Prometheus | 19 februari 2014

Vertaald door Lucie Bartel

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104465 door dettie
Citaat van de dag

dagbroer

(18e eeuw, vero.) speculaaspop in de vorm van een hansworst, met de muts in de hand, als om de toeschouwers te groeten (goedendag te wensen).

Bron: Woordenboek van Populair Taalgebruik, Marc De Coster

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104472 door dettie
De kleine oorlog van drie broers Frans-Aime-Octaaf Van der Stock

dagboeken - brieven - documenten 1914-1920

Jan van der Stock

Het boek bevat getuigenissen van drie Belgische frontsoldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Frans, Aimé en Octaaf Van der Stock, drie broers uit een gezin van acht uit Burcht bij Antwerpen, waren slechts figuranten in een voorstelling waarin ontroerend idealisme en aandoenlijk optimisme, na de turbulente maar overmoedige augustus- en septemberdagen van 1914, snel van het toneel werden gespeeld door ontbering, moordend heimwee en de alomtegenwoordige stank van de dood.

Geluk en rampspoed, leven en sterven, alles hing af van dramatisch toeval. Slechts twee broers kwamen terug naar huis. Eén bleef op het slagveld achter.

De echo's uit dat felle verleden werden opgetekend in twee dagboeken en tientallen brieven die hier integraal worden uitgegeven. Het zijn meestal kleine particuliere gebeurtenissen die zich afspeelden tegen het immense decor van de wereldgeschiedenis. Op het eerste gezicht zijn ze niet meer dan wat achtergrondruis bij de grote gebeurtenissen. Bij nader toezien echter treffen die bijna uitgewiste sporen de ontluisterende essentie van oorlog recht in het hart.

Dit is het verhaal van kleine mensen in de Groote Oorlog 1914-1918.

ISBN 9789402114225 | Paperback | 600 pagina's | Brave New Books | 10 januari 2014

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104473 door dettie
Citaat van de dag

"En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Habel, uw broeder? En hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder?"

Kaïn heeft Abel zojuist gedood en zegt dat hij wel wat beters te doen heeft dan op zijn broer passen.

Betekenis: geen verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van iemand anders.

Bron: Statenvertaling

Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden