Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104295 door dettie
Citaat van de dag

Idealiter verzamelt de canon de beste literaire werken. We merken echter dat bij canonvorming systematisch bepaalde groepen uitgesloten worden. Het lijkt onwaarschijnlijk dat blanke, rijke mannen gewoon betere boeken schrijven. De canon is geen neutrale lijst van goede boeken, maar heeft een duidelijke ideologische functie.

Bron Kwaliteitsoordelen in metalitaire teksten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104296 door dettie

Marjo schreef : Zou het ook zo zijn dat 'in het buitenland' de mensen beter op de hoogte zijn van hun geschiedenis? Ook daar ontbreekt in ons land de kennis.

Overigens moet ik toegeven dat ik een aantal titels die je hier deze maand hebt laten zien als vallende onder literatuur niet ken. Niet in de zin van 'niet gelezen', dat ook, maar 'nog nooit van gehoord'.

Ja dat wat je zegt is denk ik wel waar. In het buitenland kennen ze hun geschiedenis veel beter, dat valt me vaak op, dat veel buitenlandse mensen de situatie van hun land in de context van hun geschiedenis kunnen plaatsen. Ik vind dat mooi.

Ja en die titels, ik heb bewust voor de minder bekende titels gekozen. Karakter, Het vallen van de hemel, Nooit meer slapen kennen we allemaal wel.

Hopelijk prikkelde het een beetje.

Dettie

3 jaren 5 maanden geleden #104300 door
Natuurlijk mag iedereen voor z'n eigen smaak uitkomen, maar in de lijstjes komt toch maar bitter weinig klassieke muziek voor.

Hoewel mijn verzameling zo ongeveer van Abba tot Zappa gaat (en nog iets verder), zou ik misschien toch beginnen met het noemen van:

Bach, Glass, Holst, Ten Holt, Mertens, De Meij, Mussorgsky en Stravinsky.

Nu is de vergelijking met literatuur misschien lastig, maar misschien zou je klassieke muziek dan een beetje als het muzikale equivalent van literatuur kunnen beschouwen, waarbij er natuurlijk een heel groot grensgebied is, net als bij literatuur.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104301 door dettie

Renate schreef : Nu is de vergelijking met literatuur misschien lastig, maar misschien zou je klassieke muziek dan een beetje als het muzikale equivalent van literatuur kunnen beschouwen, waarbij er natuurlijk een heel groot grensgebied is, net als bij literatuur.

Ja misschien zou je het zo kunnen zien, maar er is ook veel moderne muziek die je eventueel ook kunt zien als 'klassiek/literatuur' Neem bijvoorbeeld Queen, of Pink Floyd, Led Zeppelin of de teksten van Bob Dylan etc. Het hoeft niet altijd oudere klassieke muziek te zijn als Bach, Beethoven hoewel o.a. Ten Holt niet echt oud is.

Dat is met literatuur ook zo, er is ook moderne literatuur. Dat hoeft ook niet altijd de klassieke literatuur te zijn zoals Dostojevski of Steinbech etc.

Maar sommige muziekkeus verbaast mij ook.

Dettie

3 jaren 5 maanden geleden #104302 door
Er is ook moderne klassieke muziek, zoals Martland, Mertens, Glass en nog veel meer en er zijn natuurlijk componisten die zich in zekere zin op de grens bevinden.

En ik zeg ook dat er altijd een grensgebied is. Je zou bovendien kunnen beargumenteren dat de teksten van Dylan misschien literatuur zijn, maar dat dit nog niet wil zeggen dat z'n muziek te vergelijken is met klassieke muziek.

Er zijn ook genoeg boeken met een zekere eeuwigheidswaarde, die je desondanks niet onmiddellijk tot het literaire canon zou rekenen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Arthur Conan Doyle (Sherlock Holmes), Edgar Allen Poe, Georges Simenon of Sjöwall & Wahlöö. Zo is dat natuurlijk ook met muziek en er is natuurlijk een groot grensgebied. Net zoals er een groot gebied is tussen laten we zeggen de Bouquetreeks en literatuur.

Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #104309 door dettie
Wat stilte wil

Arthur Japin

Zingen is Anna’s grote geluk. Zij heeft de stem, het talent en de ambitie, maar een carrière als zangeres is voor een meisje uit haar milieu eind negentiende eeuw ondenkbaar. Met de opkomst van de vrouwenbeweging, het Palingoproer in de Jordaan en de oprichting van het Concertgebouw breekt echter een nieuwe tijd aan. Gesterkt door de eigenzinnigheid en vrijheidszin van schrijvers als Kloos, Verwey, Van Eeden en Van Deyssel, in wier entourage zij terechtkomt, durft Anna haar eigen weg te gaan.

Zij oefent in stil verweer haar stem en zet, als onafhankelijke vrouw, haar eerste eigen stappen in de muziek en de liefde. Dan blijkt dat zij buiten de macht van haar familie heeft gerekend…

ISBN 9789029542869 | Hardcover | 336 pagina's |De Arbeiderspers | augustus 2022

Tijd voor maken pagina: 0.416 seconden