Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99831 door dettie
Citaat van de dag

Hij verdiende geld met zijn handen en gaf het aan de armen.

Johan Anthierens 1937-2000

Vlaams journalist, columnist, publicist, schrijver en satiricus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99846 door dettie
Blote handen

Bart Moeyaert

Op oudejaarsdag zwerven Ward en Bernie over de velden rond de boerderij waar Ward woont. Het hondje Elmer loopt met ze mee. Met z’n drieën komen ze op het erf van Betjeman terecht, een zonderlinge man met een plastic hand, en daar blijven ze net iets te lang. Nog voor het vuurwerk van twaalf uur staat alles in lichterlaaie.

Biblion recensie

In de namiddag van Oudejaarsdag maken twee jongens uit baldadigheid de oude eend dood van Betjeman, een eenzame zonderling. Als deze daarop de hond van een van de jongens doodslaat, komt het tot een confrontatie. De moeder van een van de jongens probeert beide partijen begrip voor elkaar te laten krijgen. Het hele verhaal speelt zich af in een paar uur tijd en geeft heel knap de stemming van machteloze woede weer, die de hoofdpersonen voelen.

In goede stijl geschreven verhaal. Vanaf ca. 9 jaar. Winnaar van een Zilveren Griffel 1996.

ISBN 9789045125404 | Hardcover | 112 pagina's | 8e druk | Querido | april 2021

Illustraties Peter van Poppel | Leeftijd 9+

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99847 door dettie
Citaat van de dag

Neem je leven in eigen handen, en wat gebeurt er? Een vreselijke zaak: niemand de schuld kunnen geven.

Erica Jong (1942-)

Amerikaans auteur

4 jaren 9 maanden geleden #99856 door
Geen aardige jongens dus. Een hulpeloze eend doden, hoe halen deze raddraaiers het in hun bolle hersens. Ik zou ze wel wat aan kunnen doen.

Mozart had een spreeuw en toen deze overleed werd het beestje keurig begraven en Mozart vroeg z'n vrienden om in het zwart te komen.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99857 door marjo
Eh, Renate, het is fictie! Waarmee ik overigens niet beweer dat het nooit zal gebeuren.

Er worden in Nederland elke dag meer dan 1,7 miljoen dieren geslacht.En we eten met z'n allen in Nederland een half miljoen dieren per dag!

4 jaren 9 maanden geleden #99862 door
Tja, maar dan heeft zo'n dier nog nut gehad. Iemand eend zomaar om zeep helpen is wel iets anders. Dieren eten elkaar ook op en dat gaat ook niet altijd even liefelijk.

En ik weet ook wel dat het fictie is, maar dat neemt niet weg dat ik me over dat soort figuren enorm op kan winden. Net zo goed als ik me op kan winden als er in een politieserie jongens rondlopen die zwervers in elkaar slaan en hun spullen in brand steken, of zelfs een slapende zwerver. Ook dat is fictie, maar dat neemt niet weg dat ik me enorm over dat soort mensen opwind.

Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden