Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99886 door dettie
Haha ja, toen ik het plaatste wist ik al dat het niet jouw boek was.

Ik heb een interview met Bart Chabot gezien over dit boek, het raakte me erg. Vanaf die tijd wil ik het boek al lezen, maar ja tijd, tijd, tijd...

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99907 door dettie
De laatste hand

Wieslaw Mysliwski

Een man van middelbare leeftijd, een geboren pokerspeler, probeert zijn leven te bevatten aan de hand van zijn uit elkaar vallende, door een elastiek bijeengehouden adresboek vol visitekaartjes. Meanderend tussen heden en verleden, tussen dromen, herinneringen en observaties denkt hij ook terug aan enkele korte verhoudingen, maar vooral aan die ene grote emotionele ervaring, zijn liefde voor Maria. Zij is de enige die níét in zijn adresboek staat, 'haar adres kende ik vanbuiten'. Hij heeft al haar brieven nog, maar waarom laat hij ze, inclusief haar laatste, onbeantwoord?

ISBN 9789021406206 | Paperback | 544 pagina's | Querido | februari 2017

Vertaald door Karol Lesman

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99908 door dettie
Citaat van de dag

Ogen strelen soms lang vóór handen dat doen..

Marie Cécile Moerdijk (1929)

Nederlands zangeres

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99913 door dettie
De woorden in haar hand

Guinevere Glasfurd

Amsterdam, 1630. Een waargebeurde liefdesgeschiedenis.

Helena werkt als dienstmeisje bij een uitgever aan de Westermarkt in Amsterdam. Ze is slim en leert zichzelf lezen door woorden in haar hand te schrijven. In hetzelfde pand logeert een excentrieke Fransman, René Descartes. Ze krijgen een verhouding die uitgroeit tot ware liefde. Maar dan moet Helena vertrekken. Vrijheid zoals Descartes die in Amsterdam vindt, bestaat in de Gouden Eeuw niet voor vrouwen...

Guinevere Glasfurd (Engeland) heeft haar debuutroman De woorden in haar hand gebaseerd op intrigerende feiten: Descartes, grondlegger van de moderne filosofie, woonde jarenlang in Nederland. Hij vond er een vrouw, Helena, maar ze trouwden niet. Guinevere Glasfurd vertelt Helena's verhaal.

ISBN 9789024571475 | Paperback | 352 pagina's | Luitingh Sijthof | augustus 2016

Vertaald door Lara Visser

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99914 door dettie
Citaat van de dag

Handen zijn het zichtbare deel van ons brein

Immanuel Kant (1724-1804)

Duits filosoof

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99922 door dettie
Vuile handen

Het bureau

J.J. Voskuil

Dit tweede deel van Het Bureau, Vuile handen, beschrijft de jaren tussen 1965 en 1973.

Buiten woeden het Bouwvakkersoproer, de Maagdenhuisbezetting en de Vietnam-demonstraties. Dit tweede deel van Het Bureau, Vuile handen, beschrijft de jaren tussen 1965 en 1973. Buiten woeden het Bouwvakkersoproer, de Maagdenhuisbezetting en de Vietnam-demonstraties. Het Bureau zelf groeit uit zijn voegen en verhuist naar een oud bankgebouw aan de Amsterdamse Keizersgracht.

In een conflict met het Hoofdbureau over samenwerking met een Zuid-Afrikaans Instituut voor Volkscultuur neemt Maarten Koning bijna zijn ontslag. De gepensioneerde directeur Anton Beerta blijft achter de schermen actief. Hij haalt Maarten tegen zijn zin in de Vlaams-Nederlandse redactie van Ons Tijdschrift en splitst hem een onmogelijke opdracht in de maag voor de Europese Atlas voor Volkscultuur.

Als Maarten zich tijdens een congres van die opdracht tracht te bevrijden, maakt hij zichzelf onbedoeld tot spreekbuis van de jongere congresleden. Dit geeft hem het gevoel in een fuik te zijn gezwommen.

ISBN 9789028209534| Softcover | 588 pagina's | Van Oorschot | januari 1996

Tijd voor maken pagina: 0.543 seconden