Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Lees meer
5 jaren 3 weken geleden #98724 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters
Hier viel het met de regen nog wel mee, althans geen schade.

Ik was wel blij dat de dochter van de mensen wier kat ik verzorg me gistermiddag belde om te zeggen dat zij in het huis van haar ouders was en de kat eten zou geven, zodat ik niet door de regen hoefde te fietsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 weken geleden #98727 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters
Het verhaal van de zoon

Marie Hélène Lafon

In een familiegeschiedenis die honderd jaar bestrijkt kom je slechts bij stukjes en beetjes het verhaal achter de mensen te weten. De pracht van het platteland, de liefde voor de natuur, de beide wereldoorlogen en hoe die op een indirecte manier het leven van de protagonisten hebben beïnvloed, het klassenverschil tussen de verschillende personages, het feminisme van de vrijgevochten Gabriëlle, de warmte in het gezin van Hélène en Léon, de ambitie van de jonge Paul, het gemis dat André zijn leven lang blijft voelen.

De overtuigende psychologische portretten, die allengs duidelijker tot de verbeelding spreken in een loepzuivere secure stijl.

Lafon neemt nooit een stelling in, ze moraliseert niet, maar ze laat je als lezer zelf conclusies trekken. Ze fileert de gevoelens, soms op het wrede af. Bij haar geen vals sentiment, maar tederheid en rauwheid houden elkaar altijd in evenwicht.

Een subliem boek!

Met deze roman ‘Histoire du fils’ bevestigt Marie-Hélène Lafon haar unieke plaats in het Franse literaire landschap. Tijdens de ‘Rentrée literaire 2020’ gooide het boek hoge ogen en inmiddels zijn diverse prijzen en nominaties binnen: o.a. shortlisted voor de prestigieuze Prix Fémina én Prix Renaudot!

ISBN 9789493186231 | Paperback | 144 pagina's | Uitgeverij Vleugels | 2020

Vertaling Katelijne De Vuyst

Lees meer
5 jaren 3 weken geleden #98728 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb altijd geprobeerd mijn zoon te behandelen als een dierbare metgezel met wie ik op reis was door een land waar ik al eerder was geweest maar hij niet.

A. Dayton

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #98732 door dettie
Dochter van de Bedoeïnen

Francis Temple

Het is het jaar 1302. Atiyah en Halima zijn neef en nicht. Ze leven met hun bedoeïenenvolk, de Beni Chalid, op de uitgestrekte zandvlakten van Marokko. Al vanaf haar geboorte is Halima aan haar neef uitgehuwelijkt. Ze is het daar overigens van harte mee eens; ze houdt veel van Atiyah en wil graag met hem trouwen.

Maar Atiyah wordt door zijn oom Saladin naar Fez gestuurd om daar aan de universiteit te gaan studeren. Daar ontmoet hij Etienne, een leergierige jongen uit Frankrijk die Arabisch studeert.

Terwijl Atiyah Etienne verhalen vertelt over het leven in de woestijn en de moed van zijn stam - en natuurlijk over Halima - trekt Halima met haar familie naar een andere locatie in de woestijn. Tijdens een zandstorm raakt Halima's kameel de karavaan kwijt. Helemaal alleen dwaalt ze rond, tot ze door een vijandige stam wordt gevonden. Als na verloop van tijd blijkt dat hun sjeik haar als bijvrouw heeft uitgekozen, is ze wanhopig. Ze weet dat de kansen minimaal zijn dat ze ooit gevonden zal worden. Moet ze dan maar toegeven aan de sjeik? Heeft ze enige keus?

ISBN 9789056370718 | Hardcover | 155 pagina's | Lemniscaat

13-15 jaar

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #98733 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb altijd geprobeerd mijn zoon te behandelen als een dierbare metgezel met wie ik op reis was door een land waar ik al eerder was geweest maar hij niet.

A. Dayton

( Ik zie dat ik het citaat was vergeten, sorry!)

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #98736 door dettie
Verloren zoon

Marleen Kone

In China worden dagelijks tientallen kinderen ontvoerd en weggenomen van hun biologische ouders. Ze komen terecht in het bedel- of prostitutiecircuit, maar vaker nog verkopen ontvoerders ze aan nieuwe ouders.

Illegale adoptie van baby's en peuters komt op grote schaal voor. Één van de belangrijkste oorzaken is de Chinese één-kind politiek, die in 1979 werd ingevoerd en nog steeds van kracht is. Om hoeveel gevallen het precies gaat is onduidelijk; de ontvoeringen die officieel geregistreerde worden liggen waarschijnlijk aanzienlijk lager dan het werkelijke aantal. Sommige experts schatten dat er jaarlijks tussen 30.000 tot 60.000 kinderen en jongeren worden ontvoerd in China. Jongens zijn het meest populair.

Op een dag wordt de zoon van Sun en Jing op klaarlichte dag ontvoerd door een mensenhandelaar. Ze zetten alles op alles om hem terug te krijgen maar of dat ook gaat lukken zonder steun van de overheid is de vraag. Dit verhaal is gebaseerd op een waargebeurde situatie.

ISBN 9789402113907 | 123 pagina's | Brave New Books | januari 2014

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden