Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98595 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters
De zoon van Malle Babbe

Frank Herzen

Haarlem, 1628. Het is de tijd van de Tachtigjarige Oorlog (1568 - 1648), de opstand van de Nederlanden tegen Spanje. De meeste burgers zijn straatarm. Veel mensen moeten met bedelen aan de kost komen. Het platteland is vergeven van struikrovers, vagebonden en troepen rovende soldaten.

In deze tijd leeft er in Haarlem een jongen, Adriaen, zoon van Malle Babbe, een dienster in herberg De Bastaert-pijp. Zij wordt de heks van Haerlem genoemd en de beroemde schilder Frans Hals maakt een portret van haar. Adriaen steelt in de kerk van Sint-Bavo een beurs van deze schilder, die hem echter herkent. Als straf wordt hij door Frans Hals naar Mechelen in de Zuidelijke Nederlanden gestuurd om er een opdracht te volbrengen. De reis is niet gemakkelijk, maar Adriaen slaagt er na veel avonturen in weer veilig thuis te komen. Dan blijkt pas dat hij zijn reis niet voor niets gemaakt heeft.

ISBN 9789024536290 | Paperback | 206 pagina's | De Fontein | fevruari 2003

Leeftijd 10-12 jaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98596 door dettie
Citaat van de dag

`Als ik jou was, zou ik me daar echt geen zorgen over maken. Ik kon pas met mijn eigen zoon praten toen hij al tweeënveertig was.`

Van Kooten & De Bie

Nederlands cabaretduo

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98609 door dettie
Jacoba, Dochter van Holland

Simone van der Vlugt

In Jacoba, Dochter van Holland kruipt Simone van der Vlugt op overtuigende wijze in de huid van Jacoba van Beieren (1401-1436).

Jacoba was haar tijd ver vooruit, stak haar feministische ideeën niet onder stoelen of banken en koos ook in de liefde niet altijd voor de makkelijkste weg. Het lot was Jacoba slecht gezind. Op haar vijftiende werd zij al weduwe en een paar maanden later overleed haar vader, Willem VI, hertog van Beieren. Zo werd zij op haar zestiende gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen. We leren een vrouw kennen die veel te verduren krijgt, maar zich daar niet bij neerlegt en door het onrecht dat haar wordt aangedaan juist strijdbaarder wordt.

Simone van der Vlugt laat ons niet alleen een hertogin zien die ten oorlog trekt om haar gewesten te verdedigen, maar ook Jacobas persoonlijke kant: de ontwikkeling van een kwetsbaar, volgzaam meisje tot een volwassen, sterke vrouw.

ISBN 9789026352669 | Paperback | 376 pagina's | Ambo-Anthos | augustus 2020

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98610 door dettie
Citaat van de dag

`Ook vreemd vind ik bij mezelf, als mijn dochter huilt op een speelplein, waar ook andere kinderen spelen, dat ik dan direct ingrijp, dat ik in paniek ben en alles in het werk stel om haar zo vlug als het kan gerust te stellen. Waarom doe ik dat niet als andere kinderen op dat speelplein huilen? Waarom denk ik dan: ach, het is gelukkig niet Zana?`

Auteur onbekend

Lees meer
5 jaren 4 weken geleden #98614 door dettie
De zoon van de verhalenverteller

Pierre Jarawan

'Alle zonen houden van hun vader. Maar ik verafgoodde de mijne, omdat hij me meenam in zijn wereld van verhalen.'

Samir verruilt het veilige Duitsland voor het wankele Beiroet om verleden en heden eindelijk te kunnen verbinden: wat is er gebeurd met zijn vader, die het gezin zo plotseling in de steek heeft gelaten? De enige aanknopingspunten zijn een oude foto en de verhaaltjes-voor-het-slapengaan die zijn vader hem vroeger vertelde.

Zijn tocht leidt Samir door een verscheurd land, waar men niet zit te wachten op verborgen verledens. Samir ontdekt welk verwoestend effect een familiegeheim kan hebben en waarom vaders nooit uit het leven van hun zoon mogen verdwijnen.

Pierre Jarawan (1985) emigreerde op driejarige leeftijd met zijn Libanese vader en Duitse moeder van Jordanië naar Duitsland. Hij is hét Duitse poetryslam-talent en won in de wereld van de poetryslam al vele prijzen. Pierre Jarawan (1985) debuteerde in 2017 met zijn prachtige roman De zoon van de verhalenverteller, dat Boek van de Maand werd in De Wereld Draait Door.

ISBN 9789402700312 | Paperback | 448 pagina's | Harper Collins | januari 2018

Vertaald door Lilian Caris

Lees meer
5 jaren 4 weken geleden #98615 door dettie
Citaat van de dag

Zeg tegen mijn vader dat ik zijn zoon wil zijn.

Mario Puzo (1920-1999)

Amerikaans schrijver

Tijd voor maken pagina: 0.488 seconden